mandag 20. september 2010

Siste selskap i spisestua

Livet her på Godager går sin gang, med mye ar beid som preger dagene. I skrivende stund høres lyden av gravemaskinen, hakking og karer i arbeid ute, mens innendørs er fortsatt livet forholdsvis normalt med lyden fra barn i lek og stearinlys på bordet. Så får vi se hvor lenge det går før det rives og bankes her inne også. Etter 13 år med inntens restaurering skulle jeg tro jeg var blitt vandt, men...
Forrige helg hadde jeg seks blide og nydelige jenter på besøk. Jeg gledet meg så til å fylle spisestua med venninneprat og venninnelatter, for siste gang slik stua er nå. Littegranne vedmodig kanskje også, for jeg er glad i spisestua akkurat som den er, men det blir fint å innlemme den i et allrom og få brukt disse kvadratmeterne i huset mer enn vi gjør i dag.







Å pynte til fest er en koselig syssel. Gjøre det hjemmekoselig og trivelig for gjestene som skal komme. Det å kunne ta en tur i hagen og se hva den kan by på til både festbord og rundt om ellers i huset. Klippe litt her og litt der og ta det med inn for å sette dem i vaser, og lage stemningsfulle blikkfang som øynene kan hvile på. Den vakreste blomsten som ble plukket inn for kvelden, var nok Austin rosen Eglantyne. Den sart rosa fargen, de tettfylte kronbladene som danner hver enkelt blomst med store, høyreiste hoder, den skjønne duften om man stikker nesa nedtil. Også i min blomsterrike hage er Eglantyne uten tvil en av hagens vakreste.







Nydelig rosanyanser og helt fantastiske roser satt i krysallvase glir godt inn sammen med lysestaker og osteklokker av glass. Jeg er ganske sikker på at den stod og beundret seg selv i speilet fra speilbuffeen også...





I en vase på bordet ble det plukket inn blomster fra flere slags blomster i hagen, og i min runde vase av fattigmannssølv, ble det et lite tegn på hva som finnes der ute av blomstrende blomster akkurat nå...



...mens den andre lille vasen av fattigmannssølv fikk huse kun en enkelt duggfrisk rose. Damaskenerrosen Rose de Recht er den mest fargerike rose som vokser hos meg, frisk og hardfør er den og dermed ei takknemlig rose å ha i hagen. Min interesse for farger forandrer seg i takt med sesongen. På våren vil jeg gjerne ha fargene så sarte og delikate, mens etterhvert på sensommeren og høsten kan det gjerne være litt mer fylde i fargene og det gjør ingenting om fargene blir sterkere og mer intense, slik som naturen selv blir det.





De fleste av pelargoniene mine har flyttet innendørs, de gjør seg liksom ikke så godt lenger blant jordhauger og plastikkrør i hagen. Inne pryder de mer, de har jo blitt ganske store og temmelig blomsterrike er de, så det er koselig å få glede av dem i stuene. De bidrar også med sitt til å forlenge den gode sommerfølelsen. Sinkkanna hadde jeg plukket inn kvister fra hjertetreet vårt for anledningen. Et hjertetre har kjempesøte hjerteformede blader og nydelige høstfarger i tillegg. Dekorativt som bare det. Det er fint med noe stort og ruvende i den rause og herlige kanna.
Med god mat på bordet skulle vel det meste ligge til rette for en hyggelig kveld. Og slik ble det. :-)




Ønsker deg en fortsatt fin høst! Klem Trine

12 kommentarer:

liven sa...

Hei Trine!
Aldri kjekt når slikt arbeid står på, men tenker det kommer til å bli så fint !!
Nydelig i spisestuen din så skjønner at det er litt vemodig og....
Så fine roser hos deg ennå!! Her er det ikke mye igjen nå....har vel vært for mye regn og kaldt vær i sommer!!
Ønsker deg fine høstdager :o)

liven sa...

Tusen takk Trine!!
Må prøve å orientere meg litt på kartet!!
For ordens skyld....ikke jentetur... men meg og min mann :o)

Anonym sa...

Så fint du hadde pyntet til selskap. Gleder meg til å følge påbyggingen videre. Lykke til. Britt

Mitt hvite hus sa...

Heisan Trine..

slitsomt når det står på, men så blir dte nok så bra når det blir ferdig..

for et flott og koselig bord du har dekket... alltid kjekt med venne kveld..
Nydelige roser...

ønsker deg en fin uke videre =)

Klemmer =)

lavendel mio sa...

Hei!
Det blir ofte verre før det blir bedre:)
Gleder meg til å se det ferdige prosjektet:)
Så fint du har dekket bordet og så mye lekkert du har plukket inn fra hagen, det er jo nå rosene står som finest ser jeg her hos meg også.
Ønsker deg en fin tirsdag, klem Hanne

June J. Larsson sa...

Hei!
Blir det for gæli med graving, banking og snekring hos deg kan du ta deg en tur til nabobygda!
Slabenk ledig for "trengende husmor med øresus"!! :))

Du har jo pyntet så vakkert til venninnefest! Måtte være en sann glede å delta der i så vakre omgivelser!

Lykke til med byggeprosjektet! Håper vi får ta en titt på det etterhvert her på bloggen din! ;)

Klem
June
Nostalgi & Skriverier

Monica fra Koseleg sa...

Dette så jo kjempekoselig ut - både venninnekvelden og miljøet rundt. Jeg koser meg også veldig når jeg skal dekke til selskap og gjøre det litt ekstra fint. Det blir sikkert fint med et allrom - gleder meg til å se resultatet etter hvert. Tenk 13 år med oppussing....
Det må jo bare bli bra! Ønsker deg en fin uke videre!

Monica fra Koseleg sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Linda sa...

Du er jo så flink, så det blir nok veldig bra:) Det er slitsomt mens det står på, men så blir det jo innmari fint også:) Også er det jo gøy å planlegge till også:)

Margrethes hus og hage sa...

Oppussing og restaurering er slitsomt. Men så blir det bra når alt kommer på plass og man kan flytte inn i et rom man er fornøyd med :) lykke til med spisetuen, det blir sikkert kjempefint!

Så mange fine bilder :) Eglantyne var vakker. Har den ikke i agen selv, men skal definitivt kjøpe den om jeg kommer over den på et hagesenter :) Jeg elsker Austinroser, og får aldri nok av dem :)

Ønsker deg en fin høstdag. Hilsen Margrethe

mali-mo sa...

Så fint du hadde pyntet !

Kjedelig med rot og skit og graving, men etterpå blir det jo så fint vet du ;)

Unknown sa...

Hei trine
Så fine inspirasjonsbilder fra spisestuen din.
Fortsatt god helg.
Klem...Ellen