tirsdag 2. november 2010

Noe varmt i koppen (og i kroppen)

Når kveldsmørket for lengst har senket seg, slik som det er ute akkurat nå, kjennes det så godt om man får tid til en rolig stund og nyte en kopp med noe varmt. Høsten er så absolutt en fin tid har jeg tenkt mange ganger i høst, til tross for at dagene oppleves som veldig travle, har jeg mer og mer oppdaget at jeg faktisk liker denne årstiden ganske godt. Jeg liker selvfølgelig det sprakende fargespillet når det står på, men også slik som det er ute nå, litt rått og fuktig, småkaldt med mørke kvelder, i påvente på julen. Det er liksom duket for innendørs kos og hygge, stearinlys, lunhet, fyre med ved, strikketøy og ei bok (jeg leser riktignok ingen bok for tiden, men ønsket er der om å starte på ei skikkelig god bok som bergtar meg helt...).





Noen ting er mer nostalgiske og stemningsskapende enn andre, og for meg er gamle emaljerte noen av de bruksgjenstander som jeg synes har skikkelig sjarme og gir landlig hygge der det står. Dette lillle emaljerte fløtespannet er et lite minne fra tur til Toten i sommer, kjøpt i en hyggelig bruktbutikk på Lena.




Nå som ungene er i seng og aktivitetsnivået roer seg litt i heimen, vil jeg gjerne sette på vannkjelen og lage seg en kopp med noe godt. Ofte tar jeg Chai te som er kjøpt i løs vekt på en te- og kaffebar. Den er deilig krydret og anbefales virkelig. Om man vil ha noe mer kakaoaktig, synes jeg en kopp med Obtions er et godt alternativ. Eller jeg gjør som i kveld; en kopp med Cappocchino med dryss på toppen. Drysset er nok ikke egenkomponert, inspirasjonen kom fra et eldre Boligplussblad. Om man blander 1/3 kanelpulver, 1/3 kakao og 1/3 vaniljesukker og heller over ei koselig saltbøsse e.l. av glass, får man et velsmakende og dekorativt cappoccinodryss. Smaker godt og pynter også vakkert opp.




Med ønske om hyggelige høstkvelder til dere! Klem Trine

12 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

God morgen :.

herlig innlegg.. kjekt at noen liker høsten..

jeg syns den er helt okei.. men trives nok best når det er litt bedre vær..

men det er superkoselig å sitte inne når det er ruske vær.. og da blir det tent lys og et godt pledd... og bare kose seg..

Jeg følger deg helt på gamle emaljerte kjøkken utstyr.. de er sjarmerende og fine..

ha noen fine høstdager =)
klemme r

Bjørg 47 sa...

Jammen er det deilig når det rusker skikkelig ute, regnet pisker mot ruta, og man kan tenne mange levende lys, fyre i ovn/peis og bare nyte å være INNE !!! Fine stemnigsfylte bilder. Jammen skal jeg til skrot-Tor og se etter gamle emaljerte ting og tang !!! Ha en flott 'inne-november' !!

lavendel mio sa...

Hei
Koselig med høst:)
Nydelige stemningsfulle bilder hos deg! Takk for dryssetipset, dette må prøves:)
Ha en fin onsdag, klem Hanne

Therese fra huset med de rare i sa...

Så herlig innlegg:) skulle ønske jeg var litt flinkere til å lage meg en kopp med noe godt jeg og.... desverre er jeg så innmari gla i godis i stedet på denne årstiden.. Ikke bra for meg :) Men heretter skal jeg forsøke lage meg noe te i stedet! :)

liven sa...

Et koselig innlegg Trine!
Fine saker....og er så glad i disse gamle emaljesakene jaeg da!
Er ikke så glad i november må jeg innrømme....men man må jo gjøre det beste ut av det :o)
Har lest mange gode bøker de siste par årene....har tid til det nå med store barn!!
Kan anbefale en bunke om jeg hadde visst hvilken sjanger du liker.....
Har faktisk flrer stk liggende nå som jeg gleder meg til å gå igang med!

Ønsker deg en fin november måned
klem!!

Behindabluedoor sa...

Hei..
Nå fikk jeg virkelig lyst på noe varmt å drikke..
Guri du gjorde meg fristet på noe godt :)))
Ha en fin kveld.

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei Trine
Enig med de andre her. Det var et koselig innlegg. Og tusen takk for oppskriften og tipset. Jeg har en ledig drysser stående.
De emaljerte tingene er veldig koselige.

Ha en god og koselig høstkveld!
Klem fra Hjørdis

liven sa...

Hei igjen!
Takk for koselig kommentar :o)
Nå skal jeg gjøre mitt beste for å hjelpe deg her....

logg inn
trykk på utforming oppe til høyre..
blad deg ned på høyre side til du kommer til bloggroll....
trykk på rediger...
legg til i liste.....
legg inn nettadressen på bloggene du vil ha....
min er f.eks
olsen-liven.blogspot.com
Husk å lagre etterhvert!

Håper du forstår min forklaring. Mye kjekkere å ha en slik bloggroll....da ser man jo hvem som har oppdatert! Lykke til!!
Klem!!

liven sa...

Nå måtte jeg fundere litt men fant ut av det....du må trykke på den øverste....legg til gadget står der øverst.....når du blar deg nedover står der legg til bloggliste. Du trykker altså på utforming først......nå følger jeg spent med Trine :o)

ha en fin fredagskveld

Tonerose sa...

mmmmm, dette så deilig ut!! :o)

Tusen takk for supert tips til "krydder"blandinga!

jeg synes også høsten er en herlig tid, da er det ekstra godt å komme inn etter å ha vært ute i grått og vått vær, fyre opp i peisen, lage seg en kopp med noe godt og varmt, og krype under pleddet.

Jeg ønsker deg en vidunderlig helg!

liven sa...

Bare koselig å kunne hjelpe!!
Mye kjekkere å ha bloggroll :o)

liven sa...

p.s. har sendt en mail til deg på face....