tirsdag 1. november 2011

Loppefunn til kjøkkenet

Jeg har blitt en ivrig loppegjenger, og jakten på gode funn er alltid veldig spennende. Denne høsten har jeg vært litt rundt de få helgene det er loppemarked i nærområdet, og har da fått tak i en del koselige ting. På kjøkkenet går jeg for blått og hvitt, det gir meg både nostalgiske og og hjemmekoselige stemninger.








Disse blå og hvite koppene gav meg litt ekstra puls da jeg kom over dem på et loppemarked. De har et nydelig blomstrete mønster utenpå koppene, og en søt blomsterranke inni og på hanken. Mønsteret minner kanskje litt om stråmønsteret, og koppene er gjort av fineste porselen. Merket under er dog ukjent for meg, det har to piler i kryss med teksten "Kobolt-Bleu". Om noen vet noe, så fortell meg gjerne.
Den prikkete mugga er en sjarmfull sak, ikke helt feilfri, men fin å bruke som blomstermugge på bordet. Den er merket "Steingut" og "Colditz", Germany.






I mitt gamle kjøkken måtte alt fint porselen gjemmes bak tette skapdører, og noen sprossede skapdører var en av de tingene jeg ønsket da vi skulle ha nytt kjøkken. Det er hyggelig å kunne mine gamle kopper og kar som jeg har samlet, selv når de ikke er i bruk. I skapet under synes både gammelt og nytt, men fellesnevneren er at jeg synes dette er hyggelige ting å vise frem.






Her ser man skapet med både lukket og åpen dør. Jeg er svak for gammelt porselen når jeg er på loppemarkeder, og ser jeg noe jeg liker, blir jeg ganske enkelt nødt til å ta det med hjem. De gamle engelske tekoppene i rødt og cremfarget er jeg utrolig glad i. De har jeg hatt noen år nå, funnet på et loppemarked hvor jeg selv skulle hjelpe til å selge til et godt formål. Det var nok min belønning for jobben at jeg skulle komme over disse to skjønne koppene. Jeg drikker teen min med andakt av dem, og har alltid med meg øynene for å prøve å finne flere av samme slag. Men dessverre er ikke gamle tekopper særlig lett å komme over, det var jo absolutt mest vanlig å drikke kaffe fra gammelt av.
For å ha noen hyggelige tekopper og kaffekopper av samme slag, begynte jeg i fjor sommer å spare på engelske Wegdewood, Edme. Det er et klassisk og tidløst melkehvitt servise, som har blitt produsert siden begynnelsen av 1900-tallet.





























Øverst i skapet står dette kaffeserviset, anskaffet for bare noen få uker siden. Det var da mannen min og jeg var på kjærestetur til Oslo at vi dumpet tilfeldig over vestkantmarkedet med salg av brukt og antikk. Vi ble begge begeistret for dette herlige blå og hvite kaffeservist fra finske Arabia. Vi gjorde en handel med en trivelig selger som tilbød seg å frakte serviset til hotellet vårt så vi slapp å gå med det på shopping. Det hører vel også med til historien at Dorthe Skappel stod og solgte brukte klær på markedet denne helgen, og det ble også en god kleshandel hos henne. Tilbake til kopper og skåler... noe av det fine med mine blå og hvite serviser er at de går så fint om hverandre og kan svært godt brukes sammen om vi er mange rundt bordet.









I dag har jeg fri og frokosten har bestått av kjempegod chaite fra mine engelske tekopper, et stykke hjemmebakt knekkebrød og druer, lagt på en sjarmerende tallerken fra norske Egersund. Å nyte frokosten i fred og ro er utrolig godt, setter stor pris på slike stunder.





























Ha en kjempefin dag! Tenk at det er november alt da!

Klemmer fra Trine

11 kommentarer:

Inger Marie sa...

Hei:)
Så fine bilder fra kjøkkenet ditt:)
Og det du har funnet på loppa var kjempefine ting!
Enig med deg...frokost i fred og ro...med god tid...deilig:)
God dag ønskes deg:))

lavendel mio sa...

Kjempekoselig på kjøkkenet ditt:)
Nydelige kopper du har funnet!
Jeg liker også blå servise, har noen lignende kaffekopper, nesten helt likt mønster, de er fra Porsgrund:)
Ha en fin dag, klem Hanne

Nooria sa...

Loppemarked er kjempegøy og jeg oppsøker dem så ofte jeg kan :-). Fine ting du har funnet!

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

Lekre bilder fra kjøkkenet og alle de nydelige servis-delene dine! Loppemarked er himmelrike for slike som oss som elsker gamle, nostalgiske saker :-) Ha en riktig skjønn novemberkveld!

Klem Tone

liven sa...

Hei Trine

Alltid så koselig når det kommer et nytt innlegg hos deg!!
Så mange vakre porselenssaker du har funnet...nydelig!!
Utrolig fine tekopper og alt i hop
Kjøpte meg et lite rødt og hvitt servise i københavn nå...alt kan jo ikke være blått :o)
Kjekt å gå på loppis ja...men har ikke vært så ivrig i høst.
Spesielt kjekt når man gjør gode funn da...
Denne muggen din var jo også så fin...liker så godt denne fasongen...lubben og god :o)

Ha en fin kveld
Klem fra meg!!

Pauline sa...

Så nydelige ting du har samlet deg!!
Likte både de røde og de blå koppene dine, og kjøkkenet ditt så veldig hyggelig ut!
Ønsker deg en fin dag! :-)

Anonym sa...

Hei, serviset ditt kommer i fra Porzellanfabrik Kalk G.m.b.H.
Du kan leser mer om fabrikkens historie her: http://www.porcelainmarksandmore.com/thuringia/eisenberg_2/00.php
Dekornavnet er altså "Kobalt Blau"

PS. Det står altså "kobalt" og ikke "kobolt" under, men det kan være vanskelig å se forskjell på a-en og o-en her.

Hilsen Gro L.

Trines Hus og Hage sa...

Tusen takk for godt svar, Gro! Kjempefint å få vite litt mer om det.
Trine

Anonym sa...

Hei.
For en flott blogg du har. :))
Nydelig kjøkken og mye fint du har funnet på loppis.
Klem fra Mette (ny følger)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Så mange koselige kopper du har!! Jeg fallt for alle sammen!:-) De øverste har - dvs hadde jeg kun en kopp av! Uten tefat. Jeg måtte gå og ta en titt i skapet for jeg har brukt den til husholdning. Men den er borte vekk! Det har kanskje vært en uheldig som har "glemt" å fortelle meg noe:)
Det er så koselig å drikke av slike gamle kopper. Ofte er de gamle tynne i porselenet og da smaker teen best!

Likte så godt kjøkkenskapet ditt!

Nå går jeg inn og kommenterer ditt nyeste innlegg:)

Kia sa...

Hei! Så nydelige ting! :) Vet du hva det blå og hvite kaffeservist fra finske Arabia heter? Klarer ikke å finne det her: http://www.arabia.fi/web/Arabiawww.nsf/en/tableware_discontinued_products eller noe annet sted :(