søndag 14. desember 2014

Julestemning i kropp og sjel - og i hus og hjem

Jeg har så god julestemning, og til tross for travle dager og mange gjøremål, så koser jeg meg med forventningene og gleden -  snart er det jul. Det er hyggelig julestemning i heimen også, og jeg nyter virkelig det. Godt å komme hjem fra jobb eller andre steder, tenne lys og ta inn stemningen av jul her hjemme.  






Adventstaken på langbordet er enkel, og sammen med litt tilbehør blir det et arrangement. Jeg tok dette bildet lørdag formiddag, og om få timer skal det jo tennes tre lys i adventstaken. :-)





Store, grove kongler synes jeg er dekorativt.





En del av julepynten er hentet fra naturen. Jeg liker så godt den fine miksen av naturmaterialer sammen med andre ting.





På langbordet står også en dekorasjon som vi fikk tidligere i høst. Den har blitt tilført et par julekuler og noen små røde fluesopp, og dermed er den også med og lager stemning for jul.





Adventsarrangement på bordet med julepyntet kjøkkenvindu i bakgrunnen.






Kvisten som jeg henger opp i det største kjøkkenvinduet er selvfølgelig på plass, og det samme er alle de små stemningsskapende juletingene som alltid henger i kvisten. Skal det bli skikkelig jul i huset, må dette opp.





Det er de samme sakene hver jul, kremmerhuset fra god kollega, tekstilhjertet med "glædelig jul" og det røde tovede eplet som en av gutta har laget, er noen av tingene som henger i kvisten.





 Svibler er juleblomsten jeg bare må ha. Den er utrolig sjarmerende i alle faser, fra liten knoll til den står slik med masse hvite blomster tett i tett og lukter godt. 





 

Til advent henger jeg opp de lange, lyse lingardinene med polkagrismønstrede magebelter, og synes det gir så lunhet og hygge i rommet på denne tiden av året. Og når kvisten og alt er på plass i vinduskarmen, da synes jeg julen har kommet i hus.



På den hvite, gamle trestolen i kroken har den stripete puta fått selskap av ei sinkkanne med furukvister og sløyfebånd rundt halsen.




God gammeldags julestemning i kriker og kroker. Det er slik jeg liker det.





Håper at du kjenner på den gode julefølelsen.
Ønsker alle som kikker innom en flott tredje søndag i advent og fortsatt vakre førjulsdager!

Klem Trine

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så koseleg julestemning hjå deg! Eg drøymar om ein slikglassveranda du har! Kor stor er den ca? 3 m eller noko?

Anonym sa...

Koseleg i huset ditt! Kor stor er den glassverandaen ca ? 2 meter ut og 3 meter brei eller noko?

Unknown sa...

Det ser kjempe koselig ut hjemme hos dere! Ha en fredfull 3. advent.

Trines Hus og Hage sa...

Hei!
Hyggelig at du liker glassverandaen vår. Det er et rom vi har mye glede av.
Den er omtrent 3m ut og 3,5 meter bred.

Hilsen Trine

stallnilsen sa...

Ja her har æ også deilig julestemning i hus, stuller og baker julebrød og boller og den deilige duften sprer sæ i huset.

Fine bilder av julehuset ditt.

Ha ei fin uke.

Lisbeth :O)

Inger Marie sa...

Åååå...herlig julestemning hos deg!
Lekker dekor på bordet og masse fine lys:)
Ønsker deg en fin advent-uke:)

livihagen.blogspot.com sa...

Ja, dette ga virkelig god julestemning. Så nydelig laget til og med flotte, lette gardiner. Greinen i vinduet med mange fine ting på var et artig innslag. Jul i hver krik og krok, herlig :-)

liven sa...

Heisann
Ordentlig koselig og gammeldags julestemning hos deg Trine :)
Slik liker vi det, og så kjekt å ta frem saker som gir minner :)
Travle dager med jobb og barnepass...og alt mulig her....
men mandag skal jeg på konsert med Kurt Nilsen og da regner jeg med roen senker seg :)
Ønsker deg fine dager frem mot jul
Klem klem