mandag 30. mars 2015

Påskestemning i huset og reportasje i hageblad

 Om våren får jeg alltid så lengten etter farger, og aller helst liker jeg sarte pasteller. Rosebuketten som står på stuebordet akkurat nå har både vårlige pasteller og litt mer sterke påskefarger i gul-orange nyanser. Helt flott til påske. Og med sofaputa i bakgrunnen for rosebuketten, ble det en herlig fargesprakende vårdans på roser.  


 
 
 
 
 
 
Påskenarcissene Bridal Crown er blant favorittene om våren. De kan brukes både ute og inne, og er fine både i knopp og i full blomst. For ikke å glemme duften de omgir seg med! Det er rent oppfriskende å gå forbi og få den gode duften av narcissene i nesa. Jeg har påskenarcisser på kjøkkenøya i den rustikke krukka jeg kjøpte i Provence for en del år siden. Jeg synes den er like fin nå som den gang. Kjekt med slike ting som man aldri blir lei.
 
 


 

Sammen med løkplanta har jeg påskeegg i porselen. De ligger i kjøkkenvekta i år. Jeg ble henført av de grønne prikkene på det ene egget mot løkblomstens limegrønne knoppene.




Rundt narcissene har jeg lagt fjorårets bladverk fra dagliljer i hagen. Disse gir reirfølelse og  er med og understreker det rustikke preget.
 
 
Kjøkkenøya er full av påske- og vårpynt med både gåsunger i flaske, vårnarcisser i krukke og egg i den gamle vekta. Ei lita søt høne i pressglass ligger også og ruger på kjøkkenøya.
 


 
Høner og egg, blomster og lys. Over alt finnes tegn på at det er påske og vår!!! 
Påske er en utrolig herlig tid. Det er en tid for takknemlighet. Det er og ei tid med glede og forventning til hyggelig samvær med de jeg er glad i, samt fryd over den fine tida som man både er i og som ligger foran. Det er vårgleder  hjemme og vinterstemning i fjellet. Jeg elsker påskehøytiden og påskefeiringen - den er her og nå! Jippi!!!



 
 
 
Jeg må få rette en takk til gutta mine som lar de spiselige påskeeggene få ligge i fred i reiret sitt til det blir gitt klarsignal for å knaske dem. De ser jo så fristende ut, men foreløpig fungerer de  som pynt. Flinke, snille gutter! :-)




Her er også skåla temmelig full av deilige egg. Noen få egg har nok forsvunnet herfra, men overraskende få. Snart tid for å kose seg med eggene som symboliserer nytt liv.





Jeg må jo også fortelle at det er reportasje fra hagen min i hagebladet Hagetidend akkurat nå! Jammen fikk vi forsida også! Så utrolig moro!


Her er jeg på terrassetrappa til huset vårt. Jeg synes det er helt fantastisk at hagen min kan oppleves som inspirasjon for andre. Det gir meg masse glede og inspirasjon tilbake!
Kjøp gjerne bladet og kos deg med reportasjen i påsken!



Ønsker deg en vidunderlig påske!

Klem Trine

10 kommentarer:

Underberget sa...

Så fint du har påskepyntet :-) Her er pasteller et must hele året. Gratulerer også med så fin reportasje, jeg må se etter hagetidend neste gang jeg er på biblioteket! Ønsker deg en riktig god påske!

Unknown sa...

Såå gøy!!! Gratulerer:)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Åhh, Trine! Så gøy! Det bladet må jeg få tak i!! Gratulerer så masse! Klart du inspirerer - og det i bøtte og spann! :-)
Så god idé med fjorårets liljeblader som "rede" rundt bridal crown. Jeg som nettopp lukte dem vekk. Må visst en tur opp til bålet igjen:-) Disse blomstene er min favoritt også og pynter opp her i min stue også nå.
Koselige bilder!

Ha en fortsatt fin påske-uke!

Klem fra meg

Anonym sa...

Eg har lese bloggen din i fleire år og kosar meg med den! Og eg las Hagetidende som eg fekk i posten her om dagen. Klarte likevel ikkje å kobla før du viste bladet her. Du sjølv er jo aldri på bilde i bloggen! Påske er verkelehg ei tid for takknemlighet! Velsigna påske frå Marta

Unknown sa...

Hei! Mamman min leste om deg i hagebladet og syns sitteplassen din var så utrolig fin (det turkise bordet + stolene ) er det lov å spørre hvor du hr kjøpt de?:-) skulle så gjerne kjøpt det til henne i bursdagsgave . Mvh Marte

lavendelmio sa...

Hei
Gatulerer☺ Sitter ved hytteveggen og blar i Hagetidend, flott reportasje om hagen deres ☺
Her finner jeg masse informasjon ☺
Har du instagram konto? Hadde vert koselig å følge deg ☺
Ha en fortsatt fin påske ��
Klem Hanne

livihagen.blogspot.com sa...

Herlig påskepynt alle steder. Virkelig til å bli inspirert av, og reportasjen fra Hagetiden har jeg virkelig hygget meg med. Tenkte at det var noe kjent der, så var det altså hos deg. Virkelig hyggelig!

Trines Hus og Hage sa...

Hei Marte.Beklager sent svar. Så hyggelig at hun likte de turkise bord og stolene. Det er kjøpt på et loppemarked, så jeg vet dessverre ikke hvor man får akkurat slike. Men noe lignende i hvitt er ikke vanskelig å få kjøpt feks hos Plantasjen, og eventuelt male stoler og bord.
Håper det ordner seg!
Hilsen Trine :-)

Trines Hus og Hage sa...

He Martai! Tusen takk for fine ord. Veldig hyggelig å høre at du har lest bloggen lenge. Det gjør meg både glad og rørt. Moro at du oppdaget at artikkelen i Hagetidend var fra hagen min, da. Jeg må fortelle deg at vi er så heldige at vi får være med i neste ukes utgave av bladet Allers også. Det er en enda mer vårlig reportasje.
Ønsker deg en riktig fin 2. påskedag.
Varm hilsen fra Trine

livihagen.blogspot.com sa...

I dag har jeg lest bloggen din, i alle fall ett år tilbake i tid. Så hyggelig lesning og så flotte bilder av et sjarmerende hjem med hage. Må få med meg Allers også da, denne gangen. Nok en hilsen fra Liv