søndag 11. desember 2011

Jul i vinduet

Jeg hadde ikke tenkt det skulle gå så mange dager fra sist innlegg, men tida har gått så fort og gjøremålene har vært så mange. Endelig er vi i julemåneden, og jeg prøver å både skape og nyte den gode førjulsstemningen i heimen. Det gjelder som alltid å være bevisst de fine stundene som en travel hverdag gir. Vi har nå bestemt oss for å få litt hjelp med husprosjektet vårt, og har nå fått et par trivelige arbeidskarer som jobber med gulv og tak i kjelleren vår. Et lys i en lang restaureringstunnel skimtes i det fjerne, og vi gleder oss over det.
For få dager siden kunne vi konstantere at det nå er 16 år siden vi kjøpte dette lille småbruket, og det nærmer seg halvannet år siden vi startet det største av alle prosjektene våre; med å lage kjeller, bygge et tilbygg og gjøre spisestue og kjøkken om til et nytt allrom.
Denne julen har jeg jo fått et "nytt kjøkkenvindu", nemlig det brede trefags-vinduet som før var spisestuevindu. Og jeg var fast bestemt i slutten av november, at julegardiner i allrommet skulle være på plass til advent...

























Det er alltid spennende å skulle skape noe nytt i hjemmet, og jeg har kost meg i prossessen. Julestemningen fikk jeg også på kjøpet, etter å ha gått i forskjellige hyggelige butikker og kikket på tekstiler. Men ingen steder så jeg så fine gardiner som de røde- og hvite polkasukkertøy-gardinene jeg har fra før. Jeg endte opp med å spille på det jeg har fra før, og kjøpte kremfarget linstoff, sløyfebånd, ei pute i røde og hvite striper fra Herregård, og enda ei slik pute som jeg faktisk satte saksa i og lagde magebelter til gardinene av.



























Jeg er jo så glad i å bringe naturen innendørs, særlig på denne tiden av året synes jeg det rustikke gjør seg så godt mot mer skjøre materialer som glass og fattigmannssølv. Det ble koselig jul i vinduet da stokken jeg fant i skogen før i høst ble hengt opp, julepynten funnet frem og hengt i vinduet.




























Etter flere handleturer for å finne noe man liker, et par prøvinger og feilinger og noen timer med den gamle Pfaff symaskina etter mormor tilslutt, ble det heldigvis jul i det nye allrommet på Godager.

















Ha fine førjulsdager og en hyggelig tredje søndag i advent!

Juleklem fra Trine

1 kommentar:

liven sa...

Hei Trine

Så kjekt å se et innlegg fra deg igjen :o)
Tenker du koser deg med å pynte i nyekjøkkenet....og her ser så fint ut.
Noen nydelige gardiner med koselig pynt i vinduet!
Tenker det er godt å få litt hjlp til prosjektene deres og, man kan jo bli lei i oppussingsfasen!!

Ønsker deg fine desemberdager!

Stor klem fra meg :o)