tirsdag 27. desember 2011

Julefeiring

Det ble en travel opptrapping til julen i år, men nå er den her her og vi har hatt noen deilige dager så langt i julehøytiden. Det kjennes så godt å kunne ta det med ro og bruke tid på familie, venner, og bare kose seg sammen. Jeg setter virklig pris på disse dagene.
Julaften feiret vi sammen med familie. Vi var 10 til bords og hadde en kjempekoselig kveld sammen. Mannen min lagde rødkål, den beste jeg noensinne har smakt, og det luktet herlig jul i hele huset. Årets ribbe ble også usedvanlig god, inspirert av Helstrøm sine kokkekunster.








Når det gjelder pådekking av bordet til jul, er det tradisjon å bruke serviset jeg har arvet etter mormor og morfar fra Dokka. Det gamle Porsgrunn Porselen serviset med brune roser skal alltid frem ved fine anledninger.







Årets juletre ble en fjelledelgran, fraktet fra en slektning i Alvdal til oss. Et nett og pent lite tre, men lavere enn juletrærne i stua vår pleier å være, da vi pleier å ha tre som strekker seg fra gulv til tak. Uansett, når juletreet kommer inn i stua, da er det virkelig jul!









Innerst ser man den nye delen som ble bygd på i fjor. Kjølerommet er ferdig, og skal vises så fort ikke ledningene henger og slenger lenger. Møbleringen i den nye delen er midlertidig. Sofaen skal ned i kjelleren etterhvert som det blir ferdig der, og den gamle speilbuffen skal inn i stua.
Utrolig godt å være så langt at man kan begynne å innrede og bruke den nye delen.











Jeg må si det er deilig med en normal jul i huset, i forhold til i fjor da vi da vi bodde på kun denne delen av stua, og hadde kjøkkenet på vaskerommet. Man setter jo ekstra pris på å ha det litt mer bekvemt når man har prøvd noe litt mindre bekvemt.







Dette fatet med speil i bunn kjøpte jeg i Lyngby i sommer. Inspirasjonen kommer fra min gode venninne, Hanne, da jeg var på besøk i hennes vakre julehjem i fjor. Puta i bakgrunnen er også ny denne julen.











Jeg har satt en del koselige juleting på fatet mitt, noe som gir gjenskinn i speilflaten, andre ting er mer rustikke og hentet fra naturen. Tilsammen synes jeg det ble et koselig fat på bordet som er med og skaper jul i stua.














Jeg har lekt meg litt med kamera og tatt en del detaljbilder fra mitt nye speilblanke fat pyntet til jul.


































































Slik så det ut ved den gamle kjøkkenbenken før det ordentlige juletreet ble tatt inn i stua. Veslegutten vår og jeg var og hentet et lite tre til advent, som har stått pyntet i stua gjennom hele desember. Nå har det lille grantreet imidlertid fått ny plass på kjøkkenet.










To av mine fineste julekuler har blitt hengt opp i stuevinduet. Disse er fra Lene Bjerre og jeg har hatt dem noen år nå. Jeg synes de er helt nydelige.





Jeg tar sikte på at jeg får til et nytt blogginnlegg før året ebber ut og viser da mitt nye kjøkken i juleskrud.
Håper du har en nydelig og fredfull julefeiring og ønsker deg gode dager videre.


Så blir de stående disse tre; tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.
1. korinterbrev 13.13.


Juleklem fra Trine











8 kommentarer:

Lisbeth (countryliv) sa...

Hvor er det en fin opdækning du havde til jul, så lyst og højtideligt. Julen er en god anledning til at lufte det gamle porcelæn og man har samtidig lejlighed til at mindes sine kære:)
Din anretning på fadet med spejlbund er også så fin og hyggelig.

Hulda sa...

Veldig koselig hos deg. God, gammeldags julefeiring. Flott juletre. :)

stallnilsen sa...

Så koselig julehjem du har stelt istand.
Fine bilder, ha en fortsatt fin
romjul,

hilsen Lisbeth :O)

Pauline sa...

Så fiiine bilder fra et julepyntet hus!!
Deilig med rolige dager sammen med familie og venner, fortsatt riktig god romjul! :-)

Linda sa...

SÅ nydelig du har det:) skjønner godt det er herlig å ta i bruk nye deler av huset etterhvert osm dere er ferdige:) Har selv pusset opp litt sånn underveis... Ha en masse flott romjul:)

ANETTESHUS.COM sa...

Åååå, så kjempe-koselig!!! Takk for hyggelig hilsen:)

Ønsker deg og dine fortsatt fiiine juledager!

KLEM KLEM
Anette

p.s. du må slette og legge til http://anetteshus.com på nytt i bloggrollen din (ny rss adr) - da vil den oppdateres som normalt igjen;)

liven sa...

Hei Trine!
Takk for koselig hilsen...setter så stor pris på det :o)
Kjekt når du kommer med et innlegg er det.
Det er så fint hos deg og så stor plass som du har fått. Tenker det var kjekt å pynte til jul i år ja.
Så mange fine detaljer og den nye juleputen var jo så koselig. må alltid ha et par nye jeg også...og spesielt i år da jeg hadde nye sofaer i hus :o)
Ønsker deg en fortsatt fin romjul.

stor klem fra meg :o)

♥Min Eden♥ sa...

Hej hej,
Jag har en blogg som heter www.mineden.com, och har en sida där jag samlat Planteringsbord från olika bloggar(http://www.mineden.com/p/pottingtables.html).

Jag tycker att jag sett ett planteringsbord på din blogg, rätta mig on jag har fel :).

Så min fråga är först om du vill ha din bild på min sida med alla bord? Jag vill såklart ha ditt planteringsbord med i samlingen... I såfall att du vill ha den med, är det möjligt att du kunde skicka en bild åt mig. Den kunde gärna vara minst 400 px bred. Jag nämner din blogg och länkar naturligtvis!

Sidan har varit mycket besökt, statistik-mässigt och det är roligt. Jag tycker själva att det är härligt med all inspiration och skaparglädje.

Ha det bra och hör av dig :)


Med vänlig hälsning:
Nina
min.eden@hotmail.om