søndag 3. august 2014

Sensommerhage og invitasjon til åpen hage

Øs pøs regn denne søndagen, men det er nesten bare godt. Godt for hagen i allefall, og greit å kunne drive inne og pusle litt med god samvittighet. Er det fint vær, så er jeg blitt slik at jeg bare må ut.
Med tidlig vår og mye godt vær har blomstringen vært intens og praktfull, men plutselig var liksom hovedballet over i hagen min. Sørgelig for det har jo vært så masse herlig blomstring så lenge, men fullstendig rent bord er det da heller heldigvis ikke.







Dog kjentes et par nye blomsterinnkjøp nødvendig, og jeg har vært og anskaffet litt til krukker og kar. Skal jo snart være med på Hageselskapets 1000 åpne hager! Vel, mer om det etterpå. Som du kanskje ser, er det fylt Flittiglise som liver opp i den emaljerte baljen ved lekestua.




 Litt i sink og smijern, litt emaljert og trematerialer - og så plantene, litt grønt og litt rosa og lilla. 

 

 



















Den hvite syrinhortensaen er flott nå, og byr på hvite blomsterballer i hopetall. Herlig med noe som er frodig og blomsterrik etter at såpass mye har takket av for denne sesongen.  





















To roa skjønnheter som finnes i hagen min akkurat nå. Høstanemonen er nyanskaffet, og jeg angrer som en hund for at jeg ikke kjøpte flere. Den var på salg, og jeg burde minst tatt tre så fin som den er. Jeg får satse på at den trives godt her hos meg.

Søte, søte storknebben Geranium Sanguineum har blomstret lenge, og holder trofast på. Men så er jeg ganske flink til å knipe av storkenebbet som etter hvert kommer på planten når den er i ferd med å sette frø. Som takk holder den ufortrødent på og viser sine rosa små.






























Erteblomster hører med i hagen min hvert år. Jeg hadde mange frøplanter å sette ut i begynnelsen av juni, men var tydeligvis ikke flink nok til å passe på frøplantene mine for varm sol og vannmangel. Derfor passer  jeg imidlertid veldig godt på de nydelig erteblomstene som har greid å overleve strabasene, og som kommer med de kjærkomne blomstene sine. 






Denne planta er jeg alltid glad for å finne i hagen på denne tiden, og ikke minst lenger ut på høsten. Oktoberbergknapp er virkelig ei god og takknemlig plante, og om ei stund står den med rosa flotte blomsterskjermer og som pynter opp både i bedet og inne i vaser.


Neste søndag, den 10. august arrangerer Det Norske Hageselskapet 1000 åpne hager rundt om i hele landet. Du kan gå inn på hageselskapet.no for å se om du finner noen åpne hager i nærheten av der du bor. Om du har lyst og mulighet er du hjertelig velkommen inn i min hage, jeg åpner hagen for første gang på denne måten i år. I så fall må du ta en kikk på denne klematisen som heter Summer Snow. Den er veldig fin i prydepleteet i yndlingsbedet akkurat nå.







Jeg har åpen hage fra kl. 11-16, og selger kake, vafler, saft og kaffe, samt noen billige planter. Blant annet denne ville oreganoen, bergmynte som både er humlevennlig og fin å bruke til mat, buketter og som tørket.
Ser da virkelig ut som om denne humla storkoser seg! :-)



Humler, bier og ikke minst sommerfugler i min mage med tanke på denne dagen, men gleder meg også masse, masse!

Det lille småbruket Godager ligger ca 5 km øst for Hamar sentrum.
Kanskje sees vi?!
Send meg en mail på trinefredrikke@gmail.com eller se hageselskapet.no.

Klem fra Trine

4 kommentarer:

liven sa...

Hei Trine
Åpen hage hos deg ja....det kunne jeg jo virkelig tenkt meg! Men må nok nøye meg med å kikke på bildene dine jeg :)
Fine innlegg du har hatt, og har nok vært innom å kikket. Kom hjem fra 14 dager i Spania i uken og ikke det samme å kikke på bilder på en liten mobiltelefon :)
Skulle vært en tur å kjøpt litt nytt her også, for jammen har den varme sommeren satt preg ! Selv om jeg hadde flinke jenter som vannet mens jeg var borte! Har funnet ut at gode "ferieplanter" er Cosmos og Pelargonium, de har klart seg godt :)
Du har nå mye fint ennå i hagen din, så regner med det blir en fryd å gå på hagevandring hos deg!
Lykke til med det og ønsker deg fine augustdager.
Stor klem fra meg

Unknown sa...

Nydelig nettside du har. Jeg blir imponert. Jeg skriver en del om tapet Ha en fin sommer =)

Unknown sa...

Hei Trine! Takk for hyggelig titt hos deg i dag :) Romantisk og flott sted dere har. Før denne åpne hagedagen var jeg ikke klar over hva som skjuler seg bak den grønne hekken og stakittgjerdet. Hilsen Mona

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei kjære Trine og tusen takk for så hyggelige hilsener hos meg! Jeg har vært innom deg flere ganger og kost meg med bilder fra den nydelige og koselige hagen din! Og noterer meg flittig blomsternavn. Men hver gang jeg skal skrive en kommentar, blir jeg ropt på eller noe annet har forstyrret meg. Jeg tenkte på deg den 10 august. Så kjekt det måtte være å få komme på hagevandring hos deg. Så bra at været viste seg fra sin beste side også, for dagen før herjet jo "Lena" - i alle fall her! Ikke rart at det kom mange besøkende til en så romantisk hage! Dere har vært gode!
Selv har jeg kjempet en intens kamp mot brunsnegler i år. De har innvadert Hidle for fullt. Jeg har plukket opp mot 700 stk om morgenen og 400 om kvelden. Kunne nok plukket mer... og fikk dårlig samvittighet hvis jeg "skulket" noen dager. Noe av hagegleden blir borte når disse svinene ligger overalt på plenene og i bedene. Jeg har i alle fall fått god oversikt over hvilke planter de ikke liker:-)
En kommentar (ikke på selve bloggen altså - for her får jeg bare kjekke kommentarer) vedr. min blogging ødela brått bloggergleden min. Jeg klarer ikke å komme i gang igjen. Det skal mye til å knekke meg, men akkurat denne ble litt for drøy.
Min kjære bakker meg opp så kanskje det kommer innlegg igjen fra meg. Derimot er jeg å finne på instragram :-) @husmannsplassen
Vi knottes, Trine. Tusen takk for at du tenker på meg:)
God klem fra Hjørdis