søndag 27. juli 2014

Roser, roser om meg gror....

Er du klar for mer roser? Her kommer i så fall masse  rosebilder av de fleste andre roser jeg har i hagen min. Dessverre er rosesesongen på hell hos meg, og det vakreste og frodigste rosefloret er dessverre over. Noen få er heldigvis fremdeles i gang, blant andre Bourbonrosa Louise Odier som er avbildet under. På bildet til venstre vever den seg sammen med fløyelstjæreblomst, mens nederst har den fått selskap av en pionvalmue "Black Peony".
 






En vakker blekrosa Austinrose, Eglantyne.






Denne rosa vet jeg ikke hva heter. Jeg vet bare at det er ei gammel historisk rose, engangsblomstrende og med nydelig duft. Jeg fikk et rotskudd fra den gamle hagen til naboene for en del år siden, og siden har den flittig vokst seg stor, og til og med rotskudd til flere nye busker.




En av mine yndlinger, Albarosen Maidens Blush måtte med. Veksten har vært litt for overhengende i år, så til neste år skal den beskjæres litt hardere.






Damaskrosen Aimable Aime derimot har absolutt vært på sitt vakreste i sommer. Runde rosa tettfylte baller, med helt skjønn duft. Jeg har hatt rikelig med blomstring på min ene utgave av denne rosa, men den har fylt plassen sin godt. Den står foran uthuset vårt, med naboer som stjerneskjerm, vendelrot og blå riddersporer.








Rosa Helena Lykkefund  har aldri vært så stor og fin som i år, og aldri før vist et slikt blomsterflor heller. For et par vintre siden frøs den kraftig tilbake, men nå er den igjen på vei og og frem her i verden. Tidligere i vår kjøpte jeg et nytt klatrestativ, produsert på et lokalt verksted. Det er laget av armeringsnett og spraymalt grønt etterpå. Fint til både klatreroser og klematis, og jeg tenker nok at det blir flott med en klematis i det etter hvert også.








Albarosen Celestial i to forskjellige stadier. Jeg synes den til høyre minner mest om virkeligheten, og rosafargen til Celestial er spesielt vakker mot det grågrønne bladverket.




Jeg er glad i Albaroser, og Felicite´ Parmentier er bare yndig, yndig, yndig. Jeg synes den er helt praktfull og duften er alldeles deilig. Jeg har tre utgaver, to som står sørvendt og en mot vest hvor det er litt mer skygge. Det har jeg funnet ut er helt genialt, for når de to første mot sør er avblomstret, har jeg fortsatt blomstring på den tredje fordi den som kommer senere i gang. 

 
 



Jeg har en hvit Albarose også, nemlig Mme Legras de St. Germain. Busken min har vært overstrødd med hvite blomster, også den med utsøkt duft og masse ynde og sjarme.






Mot slutten av dette innlegget finner jeg ut at verken har vist de kanadiske Therese Bugnet, Martin Frubisher, Morden Blush, Praire Dawn eller pimpernellrosene Frulingsduft og Stanwell Perpetual, Austinrosa Winhesther Cathedral eller hva med doggrosen Rosa Glauca og den markdekkende The Fairy? Dette roseinnlegget kunne jo virkelig ha blitt langt om absolutt alle rosene skulle ha vært med, så vi får nøye oss med dette.

Avslutningsvis siterer jeg noen ord sagt om roser:

En visdom som ikke kan leses i bøker, kan leses i roser.
Andre Bjerke

Ha noen fortsatt fine julidager - mot tampen av denne deilige måneden :-)

Klem Trine










1 kommentar:

liven sa...

Hei Trine
Du for et nydelig blomsterflor hos deg. Så mange vakre roser som du har i hagen din. De har nok likt seg ekstra godt i år, med det fine været som har vært 😄 i morgen vender vi nesen hjem,etter to uker i Spamia. Må si jeg gleder meg til å stulle med blomster igjen!
Ha en fin dag
Klem fra meg