mandag 22. juni 2015

Hagevandring

Som jeg nevnte i forrige innlegg, så skulle vi ha besøk fra hageinteresserte mennesker fra Rælingen Hagelag i helgen. I går var dagen, og det var så utrolig hyggelig å vise dem rundt i hagen vår! Jeg storkoste meg med å gå hagevandring sammen med entusiastiske og blide hagefolk. Minstegutten vår og to kamerater solgte kaffe og vafler i lekestua, og jeg hadde også noen planter til en billig penge.

Jeg tenkte å ta med deg på en liten hagevandring også. Er du med?
Vi starter i bedene ved terrassen. Den mest i øyenfallende planten er den hvite snøballbusken med store, hvite blomsterballer
 
 







Fra snøballbusk, kattemynte og akeleier foran huset, vandrer vi over gårdsplassen mot uthuset.
 






Jeg liker det frodige uttrykket som blant andre planter som villvinen er med å skape. Kjerrehjulene som står lent inntil uthusveggen er også en hyggelig miljøskaper.






I fjor fikk vi orden på den lille skråningen ned mot plenen. Steintrappa fikset mannen min på ei lita stund i fjor sommer. Jeg plantet til den lille skråningen med nordlandsspirea, storkenebb og moskuskattost, og nå er den allerede ganske godt tilgrodd.






Foran uthuset vokser blant annet vekster som den blålilla nattfiolen.



Hvite akeleier og den nydelige hvite og sart gule irisen tett ved kjellerlemmen ned mot bryggerhuset.





Så tar vi turen ned den lille steintrappa.





På vegen mot lekestua går vi bortom blodbøka. Den har fått selskap av både ei gammel, rusten trillebår, et grep og ei smijernsurne med bergknapp i.







Ved lekestua vokser store tuer med vendelrot som står med nydelige sartrosa/hvite perleknopper nå.







En liten kikk opp mot huset fra lekestua.




Langs innkjøringen står treet rosehagtorn i fin blomstring. I forgrunnen har den kanadiske rosen Therese Bugnet startet roseblomstringen allerede. Godt gjort!




 Bedet langs innkjøringen har mange planter i rosanyanser.




Akeleiene er blant plantene som preger hagen om dagen. Jeg lar akeleiene formere seg som de selv i hagen på Godager, og nå begynner det å bli utrolig mange tuer. Her og der står det sjarmerende akeleier og nikker med hodene.



Det var en liten rundtur i deler av hagen. Vi får gå en tur igjen litt senere i sommer.

Ha det fint til vi sees igjen!

Klem Trine

10 kommentarer:

Merethe sa...

Hei Trine. Fin hage med mange flotte planter. Akeleier får også spre seg her i hagen. De er så vakre. Også dukker det opp så mange forskjellige. Ønsker deg fine dager. Klem Merethe

toves sammensurium sa...

Å hjelpes for en flott hage,og jeg må legge til nydelig hus også!Dere bor virkelig nydelig,og har skapt en skikkelig idyll!
Fantastisk å se alt blomstre,og nydelige farger.
Toveklem .)

livihagen.blogspot.com sa...

Tusen takk for turen. Så koselig og så mange flotte steder og planter. Herlig hus og flott uthus. Jeg er sikker på at gjestene dine storkoste seg på hagevandringen din. Ha en fin dag.

Haukaas lille hjem sa...

Virkelig flott hus og hage. Snøballbusken var vakker der den stod. Takk for titten :)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei hei Trine

Nå har jeg kost meg, kan du tro, med hagevandringen. Og jeg er så misunnelig på Rælingen Hagelag som har fått være der på ordentlig. Du har det så flott i den store hagen din. Og så frodig og fin. Du er flink! Så koselig med salg av kaffe og vafler i lekestuen. Som alltid har du mange gode forslag til planter.

Jeg planter og planter på stauder og de blir liksom ikke større. Gjødsler også. Rosene er de som klarer seg best.
I år har vi vært alvorlig plaget med brunsnegler. Hver morgen går jeg til angrep på disse beistene. Når jeg har talt til 600 gidder jeg ikke mer. For det er fortsatt hopetall igjen. Heldigvis har vi fått tak i slux og jeg synes det har begynt å hjelpe noe.

Huset deres er en drøm. Skikkelig idyllisk hos dere.

Tusen takk for så herlig hilsen hos meg. Det går noe tid mellom hvert innlegg. IG er mer lettvint.

Vi snakkes, Trine, enten gjennom blogg eller IG:-)

Ha en fortsatt fin sommer - å-ja jeg vil gjerne se mer av hagen din her på bloggen.

Klem fra Hjørdis

Underberget sa...

Så gøy å få se bilder av hele hagen deres her! Virkelig vakkert og helt i min gate :-)

Cara Membuat Pupuk Organik Cair Sederhana sa...

Love your post!

Thenutritionsclinic sa...

Thenutritionsclinic With the right assistance from fats camps, you may revel in schooling packages and nutrients steerage that helps you to get the load off and maintain it off. Your metabolism will thank you, your frame will look extraordinary and you'll be capable of see just how tons experience it makes to offer fat camps a strive. Let the skinny you out with some time invested in your self and the advantages waiting for you don't hesitate while you may be getting sizes smaller.
https://thenutritionsclinic.com/

ketogenicpedia sa...

ketogenicpedia In that case you have to pay more interest to the measurements in desire to the huge range on the dimensions. Thirdly, it is crucial which you take a earlier than image. This stands as a few different manner to reveal your development, however greater importantly will help in retaining you stimulated.
https://ketogenicpedia.com/

Bàn Cầu Một Khối Inax sa...

Rất tuyệt vời, cám ơn bài viết của tác giả, mời các bạn ghé Showroom nhà mình coi sản phẩm mới nha:
Bàn cầu Inax 1 khối AC 900VRN cực tốt mà bạn nên mua ngay lập tức cho gia đình