lørdag 22. september 2007

Blomtsterbukett til helgen

Det er jo fint når man blir inspirert av andres blogger, og jeg ble veldig inpirert av Mias blogg her om dagen da jeg så hennes koselige bukett med blomster fra hagen. Jeg har vært ute i hagen min i dag og sanket sammen en bukett blomster til helgen. Det har vært så herlig vær i dag med sol og lun vind. En deilig dag og gå og pusle i hagen på.

Helgebuketten satte jeg i ei mugge som jeg er veldig glad i. Buketten er en salig blanding av flere forskjellige sorter. Kan nevne Oktober-bergknapp (Sedum), erteblomter (som gir deilig duft i stua), sommerstokkroser, moskuskattost (Malva), pelargonium (Mårbacka - de kan man forresten se der ute på terrassen), Calamynthe , bergmynte og blå kattemynte (Nepeta).


Denne "skjenken" i tre er en gammel, gammel kjøkkenbenk opprinnelig. De måtte være veldig mye lavere enn oss den gang, for jeg kan ikke forestille meg et par timers jobbing ved denne benken.. Det var min kjære som kjøpte denne uten at jeg visste om det faktisk, men den har siden fulgt oss de 13 siste årene. Den er temmelig rustikk, og jeg har mange ganger tenkt tanken på å male den hvit som de andre møblene i furu vi har. Føler jeg i såfall måtte pusse litt på kanter o.l. Men min kjære er foreløpig ikke særlig positiv til maling i hele tatt. Hvis noen har lyst til å dele synspunkter om det, synes jeg det bare er moro!

Se på katten vår som også ville være med. Han er omtrent fire måneder nå, og så skjønn!

En enslig liten Astrid Lindgren-rose i en liten vase. Tror jeg har hatt roser på stuebordet hver eneste dag hele sesongen siden rosene i hagen sprang ut! Hvilken glede det har vært! Hva skal jeg fylle mine små vaser med når rosene har takket for i år? Finner vel på noe... Håper uansett at de fortsetter ei stund til!
Fortsatt god helg til alle dere! Klem fra Trine

13 kommentarer:

FO - 2 sa...

En nydelig bukett! :)
I glade farger.
Ellers er det mange fine detaljer der hos deg.
Katten er jo veldig sjarmerende der den sitter. ;)
Jeg synest ikke at du skal male den gamle benken.
Siden det er ett så gammelt og verdig møbel.
Vi har forresten samme gardiner. ;)
Jeg har med blå blomster, på kjøkkenet.
Ønsker deg en riktig god søndag. :)

Emmeline sa...

Åååå et nytt innlegg...
Jeg må komme tilbake til deg litt senere, Jeg stakk nemlig bare innom for å "tagge" deg.
Det går en "tag" rundt på bloggene i disse dager...En utfordring om å fortelle 7 ting om deg selv. Jeg har nå sendt denne "taggen" til deg, og håper du tar utfordringen; ) Blogges senere for nå venter middagen her hos meg! Klem

[morgrethe] sa...

Hallo Trine. Jeg kan desverre ikke gå i hagen og plukke blomster, har nok aldri gjort det jeg. Men.... jeg synes pottene mine er altfor fine til å kastes enda, så de har jeg gleden av enda ei stund til. Men plutselig er vel frosten her....ja ja ...den tid den sorg. Nusselig katte som står så flott til fotografens ære. Ha ei fin uke Trine.

min sin lille tue sa...

Hei på deg:)
Flott bukett. Nå gjelder det å passe på å sette inn mens man ennå har sjansen. Skjønner at du har vært flink til det i hele sommer:)
Snøen har jo alt sagt bø herover, men den har å holde seg unna en stund ennå:)
Ha ei fin uke. Klem

Silkeline sa...

Nydelig bukett! Det er så stemningskapende med blomter i vaser inne:)Skulle gjerne hatt det hele tide jeg....
Den gamle kjøkkenbenken din er jo bare såååå fin! Skjønner at du kvier deg for å male den. Den er fin som den er, men om du skulle falle for fristelsen å male den hvit, så synes jeg at benkeplaten må få være som den er. Sjarmerende med alle hakk og merker....
Ha en fin uke:)

Ellie sa...

Så mange nydelige blomster du har i hagen fremdeles. Det er så koselig å kunne plukke inn buketter! Den gamle kjøkkenbenken var skikkelig sjarmerende. Jeg ville latt den være som den er. Fint med noe rustikt innimellom alt det hvite, synes jeg. Ha en fin mandag!

Vangen sa...

Jeg har tagget deg. Se mitt siste innlegg. Ha en fin dag:)

elin1976 sa...

For noen flotte stemnings bilder. Er alltid så mesunnelig på dere bloggere som fortsatt kan gå ut i hagen å plukke sånne nydelige blomster. Her er det kun litt stauder som er igjen ellers bare blader og nedfall fra trær. Ha en fin kveld:O)

åsemor sa...

Fine bilder du viser oss, sjarmerende katte må en si. Satser på at hun smyger seg irundt mugga med blomster :)
Ha ei fin uke!

MODERN COUNTRY sa...

Hei Trine,
Nydelig bukett Trine! Ja, alle de fargene som jeg også er så glad i. Ja, og de minner veldig mye om de blomstene Mia også satte sammen :) De navnene du ramser opp har jeg først nå lært meg, ja jeg er ikke flink til å huske navn på blomster. Jeg vet vel de mest kjente, og bare det, hehe..Pelargoniaene er jo enda så skjønne :) Nydelig med roser og, mine favoritter det, samt hortensia da. Tror jeg liker blomster med store "hoder" :)
Kjøpmannsdisken, det jeg ser, ser flott ut. Herlig med et gammel røft møbel med en lang historie. Det gir huset og interiøret så mye karakter. Flott symaskin og forresten!
Håper du ellers nyter høstdagene? Det gjør iallefall jeg, dårlig eller pent vær, liker høsten kjempegodt! Vel, du får ha fine dager Trine, hyggelig med besøk og en titt inn i din verden (",)
Klem fra Aina

Marie sa...

"Det æ bære lekkert"!!!

Emmeline sa...

Skjønner godt at du blir inspirert av Mias hage, dere har mye til felles dere to... Begge klarer bl.a. å holde liv i blomstene fra tidlig vår til sent på høsten selv om jeg skjønner at det begynner å lakke og li på blomsterfronten også hos deg;)
Likte veldig godt den muggen som du hadde plassert buketten din i, skjønner godt at du er glad i den.

Skjenken var veldig fin, så flink mann du har som har funnet denne og kjøpt den helt på egenhånd. Min mann er nok mer typen som ville ha kjøpt noe i svartlakkert stål på egenhånd...så det er jeg som tar meg av innkjøp i dette huset. -I det siste ikke så veldig vellykket siden jeg har kjøpt så mye tull på ebay, hehe...
Nja jeg er jo en sånn hvitmaledame så jeg skjønner at det er fristende å male, men den var jo vakker naturell også...Det kommer vel egentlig litt an på hva du har i resten av rommet.
Pusekatten din er liten og søt der den står som en statue innimellom vakre ting, så koselig den var!
En stund til blir det sikkert roser hos deg, og så er det jul med deilige juleblomster, har du ikke begynt å drive frem løker selv eller gjør du ikke det??
Håper du tar tagge utfordringen, veldig kjekt å "bli litt kjent" Selv om det ikke er nødvendig å utlevere hele livshistorien sin, hehe! Ha en fin dag Trine, alltid kjekt når du har nye innlegg! Klem

Emmeline sa...

Titter innom for å ønske deg en god helg Trine. Håper at været blir bra så du kan kose deg ute i din vidunderlige hage;)

Husk at du er blitt tagget... Hadde vært gøy å høre litt mer om deg! God helg, klem