onsdag 23. desember 2009

Lille julaften

Det er lille juleaften! En ganske så magisk kveld, det har jeg alltid syntes. Juleferien er endelig her og dagen har gått til vask og det siste som måtte gjøres før den store dagen. Nå har jeg satt meg ned i sofaen, senket skuldrene og har planer om en hyggelig kosekveld. En god følelse å ha alle dagene foran seg!
Jeg byr på en bit av stua denne gangen også. Jeg har pyntet litt på den gamle kjøkkenbenken som antas å være fra midten av 1800-tallet. Det er ikke veldig julete i manges øyne kanskje, mens for andre gir slik type pynt faktisk den gode julefølelsen.





Den gamle lampa fikk ny lampeskjerm i sommer da vi var på ferie i Sverige. Kjørte innom et herlig sted som heter Smultrongården ved Ørebro. Et sted som anbefales å besøke om man er på de traktene, ellers finnes en blogg ved samme navn.
Osteklokka som jeg har hatt noen år nå, er alltid full av julekuler i fattigmannssølv til jul.







Jeg koser meg med å ta slike stemningsbilder som dette. Kvistene i bakgrunnen er fra treet or. Veldig søte med de små kongleaktige raklene. Dekorative kvister som jeg aldri før har hatt i stua mi, men som jeg gjerne pynter med senere også.
Det får liksom ikke helt nok av disse rustikke terrakottapottene. Jegfyller dem med mose og et kubbelys eller en hvit svibel, og synes det gir så fin hygge.




Sånn, her får man et litt bedre inntrykk av denne kroken av stua.






Det hvite lammeskinnet er en nyanskaffelse til jul. Har behov for å lune til hjemmet vårt nå i denne kalde årstiden. Myke deilige tekstiler som dette gir et lunt og godt vinterpreg.




Akkurat nå står edelgranen høy og staselig i stua, pyntet ferdig til jul. Jeg har ikke tatt noen bilder av det enda, men skal nok prøve å fange den gode stemningen treet utstråler med kamaret og vise i romjulen. Men, i år har vi faktisk hatt juletre i stua hele desember! Dette treet har stått med små røde kuler i ei emaljert bøtte med mose rundt og vitnet om høytiden i mange dager alt.





På den gamle vårgrønne krakken har jeg satt et gammelt fløtespann i sink og i eggekurven har jeg masse store og dekorative kongler som jeg har vært så heldig å få av en koselig kollega på jobben.




Dette lille treet er plantet med rot. Mulig det er grunnen til at det har holdt seg så godt, nesten ikke mistet nåler i det hele tatt. Det emaljerte spannet synes jeg var litt av et scoop på marked i sommer.




Men treet i emaljebøtta er ikke husets eneste lille juletre innendørs gjennom hele julemåneden. Denne lille grana er klippet av og satt i et norgesglass. Krakken som dette treet står på er laget av morfaren min, og da er jeg selvfølgelig ekstra glad i den!
Jeg kjøpte Ilse Jacobsen støvler på sensommeren. Kjempegode støvler, fin, praktisk og god på foten og dessuten fine i gangen...




Da gjenstår å si en riktig gledelig jul til alle sammen. Jeg har tenkt litt på at mange ikke har det så lett i denne tiden. Håper og ber at vi alle får kjenne på en vakker og velsignet julehøytid
julen 2009.
Juleklem fra Trine

7 kommentarer:

Anonym sa...

Britt fra Trondheim ønsker deg og dine ei fredelig og fin juletid. Vi skal feire i Trondheim og mine foreldre kommer på julebesøk imorgen. Ellers er vi ferdige til jul i heimen nå, bare litt gulvvask igjen til imorgen. Stua di var riktig så koselig; du er jo som vanlig flink til å lage god stemning synes jeg.
GOD JUL TRINE

Trines Hus og Hage sa...

Hei Britt fra Trondheim!
Så hyggelig med disse kommentarenen fra deg, Britt.Du gir meg så mye godt gjennom det du skriver til meg. Spennende å høre at dere skal flytte også. Er bestemorhuset gammelt eller er det av nyere tid? Dette blir vel siste jula i huset i Trondheim, det da. Må julehøytiden for deg og dine bli vakker og steminingsfull, med fine opplevelser med familie og venner. GOD JUL TILBAKE TIL DEG,BRITT!! Klem

Som mine dager er sa...

Så fin og stemningsfull lillejulaften hos deg. Nyter både bilder og det du skriver. Så håper jeg du og dine får en fin og fredfyllt julefeiring.

Klem fra Marit

TONE sa...

Tenkte på Alexander og Fanny...når jeg ser bildene dine..kjempe fint.

Ønsker deg en deillig JUL...

liven sa...

Kjempekoselige bilder ....som alltid :o)
Ønsker deg en riktig god jul Trine...og kos deg med familien :o)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Riktig God Jul til deg og dine!

Nydelig pyntet julehus, en fryd å se.

God Klem

anneskreative sa...

Hei trine,,,,,så koselig du har pyntet til jul....
Lekkert med sølvkulene inni glassklokken,,,,
Håper du får en fin juletid med dine,,,,,kos deg.
Klem Anne