tirsdag 6. april 2010

I min glassveranda...

...der får jeg vårfølelse av å være om dagen. Det er så herlig med lyset som flommer inn fra alle vinduene og gir en så god og lett følelse i brystet. Jeg har noen planter der inne nå, og det grønne bladverket sammen med potter med jord gir den rette stemningen av gryende hagesesong.





I disse pottene har jeg satt løker av Anemone blanda. Jeg har prøvd å legge dem i hagen et år før, men de kom ikke igjen, så da jeg fant dem i en blomsterforretning i påsken tenkte jeg at denne blomsten er verdt å prøve igjen om det ikke lyktes første gangen!



Det å gå og kikke etter liv og spirer i såkasser og potter, er noe av den store kosen med å dyrke frem planter selv. Dessuten får man et spesielt forhold til planter man har vært med og lagd selv, det være seg fra frø eller stikling.




Kvistene fra plommetreet har begynt å få litt bladverk også. Så får vi se om det blir noe blomster etterhvert...hadde vært veldig koselig om det spratt ut noen små enkle, hvite blomster!

I mangel på drivhus, bruker jeg glassverandaen til å så mine små frø i. Jeg setter minidrivhus i vinduskarmen og da varer det som regel ikke lenge før småplantene kommer stikkende opp av jorda. Her ser du hvite Cosmos som er på vei opp.

Et par gode stoler er godt å ha inne i glassverandaen. Her er det fint å sitte ta med seg lunsjen eller ei god bok/blad når en skal koble av litt. Det er særlig denne tida her hvor sola ikke er skikkelig varmt enda og lufta er litt skarp at det er spesielt godt å kose seg her.



Katten vår, Mario, trives også skikkelig godt i glassverandaen. Han pleier ofte å ligge i denne stolen og ta seg en riktig god dupp.

Den gamle kløverplanta vokser og trives og er med å skape frodighet her inne.





Har dere lest siste utgave av Lev Landlig da? Jeg må innrømme at jeg har veid litt frem og tilbake om jeg skulle vise dette , men det passer jo unektelig veldig bra nå som dette innlegget handler om vår i glassverandaen.
Bildet fra glassverandaen i bladet ble tatt i fjor på forsommeren, og pelargoniene mine hadde naturlig nok kommet litt lenger da.
Jeg er såklart veldig spent på hvordan artikkelen blir. Utrolig spennende synes jeg det er! Vel, den 25. mai får man se. Ellers kan jeg fortelle at denne utgaven her inneholder en kjempefin artikkel om å skape en hage på lavbudsjett fra Helen Fredholm. Masse gode råd og tips og nydelige bilder som alltid fra den dama!








En annen stor inspirator er danske Claus Darby. Gjennom Ninni sin vakre og kunnskapsrike blogg kom jeg inn på denne store hagebloggen. Har du ikke vært der enda og er interessert i hage, MÅ du bare gå inn og la deg inspirere!!! Jeg er sikker på at du blir begeistret! I tillegg til en allerede svært innholdsrik blogg, kan du se Claus Darby sin hageserie Drivhusdrømme på dansk nett-tv. Jeg har som oftest tenkt at min lille glassveranda holder i lange baner til min enkle såing og oppbevaring av småplanter, men nå har jeg fått skikkelig lyst på et lite drivhus i hagen. En drivhusdrøm med sprosser, rød teglstensmur nederst og gjerne bord på taket...



Ha noen gode vårdager! Klem fra Trine

16 kommentarer:

Tonerose sa...

Herlig glassveranda du har. Skulle gjerne hatt en sånn en, ja! :o) Ja, eller drivhus da.. Aller helst i hvitmalt tre, og med sprosser i vinduene.. *sukk*

Så spennende med artikkelen fra huset og hagen din, må huske å kjøpe bladet i slutten av mai. :o) Ja, er ikke bloggen til Claus Dalby fantastisk? Håper virkelig hans nye tv-program (oppstart i midten av april) vil komme på norsk tv etterhvert, forhåpentlig vil det iallefall bli mulig å se også dette programmet på dansk nett tv. Krysser fingrene! :o)

Håper du har en herlig uke!

Linda sa...

Sånn glassveranda ønsker jeg meg og, drømme, drømme:) Skal huske å kjøpe bladet når det kommer, spennende:)
Lykke til med såing:) vakre bilder:) klem

LantlivsAnette sa...

Åhhhh så fint, så mysigt att få sitta ner där och fika !!
Kraaam Anette

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei Trine!

Ser utrolig koselig ut og jeg er så enig med deg, man får et spesielt forhold til egendyrkete blomster.
Og jeps, leser Lev Landlig, gleder meg til å se reportasjen!

Klem

IngunnBW sa...

Nydelig glassveranda! Det er vel drømmen :) Så moro at det er en artikkel om deg i Lev Landlig, den gleder jeg meg til å lese.

Interiøret i glassverandaen din er kjempeksoleig, stolen var jo et funn! Og kledde veldig godt pusen :) Den hengende planten med hvite blomster var nydelig, vet du hva den heter? Etter at jeg begynte å så, åpnet det seg en helt ny form for hageglede. Nå kunne jeg ikke tenke meg å være foruten egenproduserte blosmter.

liven sa...

Hei Trine!!
så koselig med denne glassverandaen hos deg!! Og blomster man har drevet frem er jo det kjekkeste. Har ikke sådd noe inne i år....p.g.a. plassmangel....dvs.ikke noe ordentlig sted å drive frem spirene! Så i år satser jeg på frø som såes direkte ute.
Gleder meg til å se repotasjenen ....har observert det i det siste bladet!! Veldig gøy når det er noen man "kjenner"
Da vil jeg bare ønske deg en fortsatt fin og solrik aprilmåned :o)

Nina i Paradiset sa...

Enda en større grunn til å kjøpe det bladet!
:)

Toves Lille Hus sa...

Hei !
Så fin blogg du har. Heldig som har glassveranda, det ønsker jeg meg også.
Har planer om å få tak over en del av verandaen og vinduer med koslige glass. Fint med drømmer.

Gleder meg til å se Lev Landliv den 25.

Claus Dalby sa...

Hej, Var lige på besøg på din blog. Rigtig fin og hyggelig god weekend. Bh Claus

M.E.V. foto sa...

For et herlig sted:) Skulle gjerne hatt en glassveranda selv...

Så at du skulle være med i neste utgave av Lev landlig. Gleder meg til å se:)

God helg!

Margrethes hus og hage sa...

For en koselig glassveranda. Skjønner godt du trives der. Og bladet må jeg jo kikke på :)

Jeg har verken drivhus eller glassveranda, så vinduskarmene er fulle av potter, nysådde planter og overvintrede sommerblomster. Men nå er det snart tid for å få de ut, og det skal bli deilig :)

Ønsker deg en fin fredagskveld. Hilsen Margrethe

Anonym sa...

Hei Trine!

Har vel vært innom hver dag siden du la inn dette,og vil bare fortelle hvor inspirerende og nyttig lesing du deler her!
Kan se det igjen og igjen og fornemmer den gode stemningen det er i glassverandaen din.Kjenner det kribler i såfingrene :)
Gleder meg til å lese artikkelen om deg i "bladet".
Og det kan nok hende jeg ser programmet til claus flere ganger!

Hilsen fra ei hagevenninne oppi åsen.(som fortsatt ser ut på snøhaugene)

Beate sa...

Hei!
For en herlig blogg du hadde.
Varmer et blomster hjerte,koselig hus også........
selger du noen pellis stiklinger da?
fant ingen mail adr til deg?
Klæm Beate;)

lavendel mio sa...

Å for en vakker glassveranda!
Leser Levlandlig, så dette skal jeg få med meg:)
Ønsker deg en fin dag,Hanne

Anonym sa...

Hei!
Har et spørsmål ang din gamle malte slagbenk: Polerte du ut voksen med en gang eller påførte du voksen og ventet noen timer før du polerte?

På forhånd tusen takk.

Trines Hus og Hage sa...

Hei anonym som maler møbler!
Jeg ventet litt før jeg polerte. Lykke til!
Trine