fredag 11. april 2008

I dag gikk startskuddet!

Og jeg koste meg så! Da jeg kom hjem fra jobb i dag, strålte sola og det gikk da bare ikke ann å bli sittende inne! Frem med rive og arbeidshansker for første gang i år, og igang og med å rake og pusle i hagen.
Man får slik en herlig følelse om våren, det er en helt egen stemning, liksom. Spirene dukker opp fra jorda, fuglene kvittrer, sola varmer og ungene løper og sykler gardimellom.
Jeg følte min lille hagestund en fredags ettermiddag som balsam for sjel og sinn!





Akeleiespirer på vei opp. Disse blir hvite og ganske høye. Kjempefine på forsommeren.



Bare vent noen dager, og denne lodne spiren vil utvikle seg til en stor blå blomst. Kubjelle heter stauden (pulsatilla på latin) og jeg synes den er litt spesiell fordi den er stor og fin, og kommer så tidlig på året da få andre blomstrer blomstrer.




Da jeg holdt på i dag, så jeg plutselig årets første blomst i hagen! Jeg skriver ned dato og hva slags blomst som blomstrer først hvert år, og i år er denne blåveisen den første hos meg. Har ikke engang krokus eller snøklokker i blomst, enda, så denne var etterlengtet!
I helga blir det både loppemarked og antivitetsmarked på meg. Håper å komme over noe spennende!
God helg til dere alle. Og takk for alle koselige og gode kommentarer!!! Klem fra Trine

19 kommentarer:

mali-mo sa...

Så flott den blåveisen var! Har ikke sånne her desverre, men husker den godt fra "østpå" før i tiden. Nydelig farge på blåveis. Her hos meg blomstrer det fint nå, hundrevis av påskeliljer står i flor ute på plenene, skulle bare hatt kameraet i orden så de kunne blitt foreviget (og havnet i bloggen hehe). Lykke til med jakten i helgen!

Christinas låvebutikk sa...

Hei! Så utrolig herlig å se at det begynner å bli litt grønt her og der..
God helg!!

silje-sin sa...

Så flott at du har hatt din første dag i hagen:) Skulle ønske jeg kunne "leie" deg for en dag jeg:) Tomta vi har bygd på er liten,560 m2,og var opprinnelig et jorde. Altså,kun leirjord,og ikke en liten busk en gang.. Så vi må virkelig begynne fra scratch.. Har fått plantet noen busker og trær,men ting tar tid:) Misunner dere som har "ferdige" hager litt..
Ha en flott helg! klem fra silje.

Gry sa...

Nå er det påske, julaften, sommerferie och bursdag på en gang for Trine, hi,hi... Det her er vel den mest spennende tiden? Da du kan gå runt med rive og handsker for forsiktig å ta bort löv og ris over alle kjäre, gamle stauder. Håper dine har klart seg over vintern og at det vokser fram som det skal ;-)

Så herlig med loppemarked. Lurer på hva du kommer til å vise fram den her gangen. Pleier å bli litt pressglass, porselen, zink og sånn, ikke sant? Har jo fulgt med på bloggen din ett års tid nå, så jeg begynner å kjenne deg ;-)

Hvordan har det gått med kanna som dere ödela i vinter, har du fått tak i en ny (brukt)? Kanskje du har flaks og finner en på markedet i helga! Håper det ;-)

Ha det så koselig! Klem Gry

Merete sa...

Herleg når våren kjem og det våknar til liv i hagen :o)
ønsker deg ei fin vårhelg, Trine!

Gro/ I Gros Hage sa...

Åh ja, er det ikke deilig når vi kan starte opp i hagen! Her har det snødd litt igjen i dag, men krokusen blomstrer og det er noen små lodne pulsatillahoder på vei opp hos meg også.

Lykke til med skattejakten i helgen!
Hilsen Pulsatilla/hagen på landet

Drømmen om en eplehage sa...

Så deilig med lovnader om sommer i form av en blåveis da!

Her har jeg ingen hage enda, men har hvertfall kommet frem til hvor vi skal ha singel og mold nå så entrepenøren kan komme.

Du spurte om lysekronen min... Den er kjøpt hos www.gammelsjarm.no Fantastisk service og kjempekoselige folk!

Håper du har en fin helg, Trine.
Klemmer fra Eplemor

Linda sa...

Hei Trne!Spennende å gå på loppe og antikvitetsmarked.Gleder meg til du viser dine nye skatter.
Herlig å se det spirer i hagen.
God helg!Hilsen Linda :))

Marie sa...

Nå er det vår! HERLEG!

Fine bilete frå hagen din!

God søndag :)

åsemor sa...

Tenker du koser deg nå Trine, du skriver så entusiastisk om hagearbeide at det nesten smitter. Og da er du jammen god :)

Krokusene er kommet her hos meg, men perleblomstene og sneklokkene lar vente på seg.Er så spent på hvordan det går med pionen jeg planta i fjor, så noen røde spirer i dag som kan være den,tror jeg.
I dag har det vært en nydelig dag, sol men litt kaldt enda. Men du og du så glad en blir av et lite glimt av den sola, deilig.

Kos deg med en helt ny ubrukt uke :)

Anitas hus sa...

Verker etter å komme igang jeg også. Her er det nemlig nok å ta tak i. Bare våren kan komme snart så skal jeg nok sette igang. Ha en fin dag:)

A home far away sa...

Har våren äntligen kommit till Norden. Jag hoppas det för er skull, själv bor jag i Sinapore och där är det varmt o skönt:-)

krinkelkroken sa...

For en nydelig hage og vakkert hus dere har!!!!
Har også jobbet i hagen i hele helgen,utrolig deilig;)
Vakre blomsterbilder og skjønn blåklokke!
Ha en fin uke, med masse godt hagearbeid:)

krinkelkroken sa...

ehhh blåveis :flau:

Nina i Paradiset sa...

Det er så deilig å begynne i hagen når solen skinner, og det har blitt tørt og fint!
Hå si at huset ditt er flott, og jeg misunner deg stakittgjerdet og den porten!
Klem

tinemor sa...

Bra det er noen som kan begynne ute.....
Her er det dekt med snø på plena enda, men til 17. mai kanskje...... ;-)

Aalerud Stall sa...

Hei Trine :-)

Kanskje vi skal dele litt stauder i år? Her har det også begynt å komme opp en del og det finnes litt av hvert. Jeg plantet mange nye stauder i fjor, men noe av det gikk med da mine to eldste døtre renset bedene her i sommer; de trodde det var ugress... tror faktisk mine nydelige forglemmeieier gikk dukken. Men det gjør sikkert ikke så mye, for vi har masse av dem bak redskapshuset. Min kjære mann trodde jeg var sprø da jeg kjøpte staudene i fjor, for de vokser da vilt her :-)

Ha en god uke!
Klem fra Britt :-)

Hulda sa...

Så fint hus dere har, så på innlegget lengre ned på bloggen, virkelig stilig, og porten var nydelig. Han er flink, mannen din!
Vi skal også ha hvitt gjerde, men er litt i tvil om det blir snekret port eller en i smijern, det er jo så mange muligheter.

Deilig å starte i hagen. Da er våren virkelig her når hagearbeidet tar til igjen! Her blomstrer både krokus, hestehov og blåveis nå.

Emmeline sa...

Sååå godt med litt trøst Trine. Det føles faktisk veldig veldig godt.

Den siste tiden har ikke tiden strukket til rett og slett, og så må jeg jo innrømme--- for første gangen på et helt år så har jeg prioritert tv og avslapping på sofaen foran bloggen!

Jeg har bare lagt meg tidlig istedet for å blogge til seint på kvelden. Av og til er det rett og slett ganske lurt...Men kjenner jeg meg selv rett, så er jeg vel snart tilbake i fult tempo igjen. Godt å vite at flere tar noen små bloggepauser innimellom også.

Nå er det omtrent en uke igjen og så er det ettårsjubileum på bloggen min; og to eller tre dager etterpå har du ettårsjubileum på din;) Jeg tror det stemmer ganske bra...KOSELIG!!!

Frøene mine--eller dine...eller kanskje jeg skal si våre (*ler) blir nå daglig inspisert av mine pensjonerte lærerforeldre
(hehehe) som spaserer på tur fra huset sitt og bort til meg på formiddagen når jeg er på jobb. Og der gjør de hageting med frøene sånn at de ikke lenger er i små gressaktige klynger men er delt opp i mindre deler...

Det er typisk mine foreldre. De tar på en måte over enkelte ting som de liker å holde på med, men de tar selvfølgelig ikke over all lukingen som også venter på å bli tatt fatt i....hehehe!

Jeg skal lage et blomsterinnlegg litt om litt, men det må på en måte bli litt mer før jeg setter igang syns jeg;) Men å skrive ned i boken hva som er årets første blomst i hagen?? Nei da tror jeg at jeg er all for sein:)

Ha en fin hageuke Trine!!!