søndag 21. mars 2010

Vårlig i stua

Etter to blomsterinnlegg utendørs, må vi vel krype til korset som det heter og ta turen innomhus igjen. Foreløpig er det ikke så mye spennende å by på ute, så det gjelder å skape seg noen koselige blikkfang inne. Som et forsøk på å ta våren med meg inn, har jeg tatt inn en bukett kvister fra plommetreet vårt og satt i ei emaljert kanne i glassverandaen.





Se, nå kom jo sola også! Plommekvistene står lyst og solrikt her, så jeg håper de etterhvert vil komme med små, hvite blomster.
Glassverandaen er et veldig kjært rom i huset vårt. Det er et av de rommene som det har vært nedlagt mest jobb med, og som i årevis ventet på restaurering. Om du har lyst til å kikke litt mer på glassverandaen vår, kan du jo ta en titt her.





Kløverplanta fra ei venninnes oldemor har vært på bloggen min før. I år er den større og frodigere enn noensinne, og allerede nå byr den på blomster. Det er faktisk nesten en måned før den fikk sin første blomst i fjor. Det kjennes ekstra kjærkomment med noen få spede blomster når man har passet på, stelt og overvintret planta gjennom en lang og kald vinter. Jeg tar blomstene tas som et tegn på belønning for omsorgen.




Om jeg skal ha noe særlig mer blomstring å glede meg over, blir jeg nødt til å kjøpe litt nå. Jeg har så glede av å ha blomster rundt meg, og vårblomstene finner sted til hjemmet mitt en etter en for tiden.
Ranunkler har jeg faktisk aldri hatt før, så det var på tide! Nydelige var disse, og de var koselige å komme hjem og pynte til helg med.


Jeg klippet av en og satte i en liten vase og vasen står på en nydelig keramikkbrikke, egentlig ment for å beskytte duken for kaffe- eller tesøl. Mine nyervervede koppbrikker har nydelige pioner i urne som dekor, og de franske ordene Maison des Jardins som betyr husets hage, synes jeg passer ganske bra.






Så ble det helgefint med ny blomst på bordet! Men det var for to uker siden... Til tross for omhyggelig påpass, så måtte jeg til slutt gi tapt. Ranunkler er ei plante som trenger mye vann og tåler ikke tørke. Det har jeg iallefall lært.





I skrivende stund ser det slik ut på stuebordet. Jeg skar av noen stilker fra ei fylt flittig lise som jeg har klart å holde liv i denne vinteren, men som har godt av å forgreine seg mer. Mitt håp er jo også at disse stiklingene skal få røtter, men jeg har ikke hjerte til å fjerne blomster og knopper, slik man egentlig bør da. Jeg håper på ja takk, begge deler - både blomster og røtter!









Et hjemmelagd reir med litt dun og egg i er en av påskens pynt her i huset. Et skikkelig vårsymbol, så enkelt, men også jordnært og trivelig. Kvistene og de brunprikkete eggene blir herlig kontrastfylt mot krystall, glass og prismer.







Nå ser jeg frem til påske. Det skal bli koselig. Ha ei riktig god uke alle dere som leser min blogg! Klem fra Trine

12 kommentarer:

IngunnBW sa...

De lyse ranunklene er så delikate, jeg liker dem aller best :) Vakre bilder! Og så moro at du har tatt inn plommekvister, håper du viser dem når de begynner å blomstre :)
Et tips: En bitteliten dasj klorin i vannet og dusje dem hver dag :) De var så flotte i emaljemuggen din!

Anonym sa...

Nydelig innlegg,Trine!
Du er så flink! Når jeg begynte å tenke på deg kjente jeg at jeg setter umåtelig pris på deg, det skal du vite Trinemor!!!
Klems, Malin

liven sa...

Ranukler er så fine....og det var denne kløverplanten også!!
Den var ny for meg!!
Ha en fin onsdagskveld :o)

Unknown sa...

Hei Trine.
Jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg ville gi den til deg uavhengig av hva du velger å gjøre med den for jeg liker bloggen din kjempegodt! :)
Gleder meg til å bruke mange av dine blomstertips:)

Ha en fin dag, Trine.

IngunnBW sa...

Så koselig hilsen du la igjen hos meg, tusen takk :) At jeg kan være en kilde til inspirasjon er jeg svært takknemlig for. Da er en av intensjonene med bloggen oppnådd.

Så heldig du er som har besøkt Anne Justs have! Jeg har kun sett programmene, ikke alle av dem en gang. Jeg håper NRK vil sende serien på nytt. Neste Danmarkstur går til Jylland :)

Bare hyggelig at du linker meg

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei på deg!

Så skjønt og lekkert det er hos deg! Her svømmer jeg i rot og skrot etter kjøkkenoppussingen så nå lengter jeg etter å få stuen på stell igjen. Heldigvis kommet ett stykke på vei i dag, puh!
Håper været er på din side så du får puslet på i hagen, vet jo hvor godt du liker det.

Klem

Anonym sa...

Heia Trine, fine innebilder som gjenspeiler at våren snart er her. I bladet "Gamle hus og hager" hadde de en stor reportasje om sveitsehus denne gangen, men det har du sikkert allerede oppdaget.
Britt fra Trheim

Trines Hus og Hage sa...

Hei Britt!
Nei, det visste jeg ikke, så det var et fint tips! Takk for det! Klem Trine

Linecas have sa...

Heisann Trine. Fant bloggen sin nå jeg. Fantastisk funn.=) La meg som følger for jeg er jo både hagegal og har interiør dilla.=)
jeg kan fortelle deg at din navnløse Clematis heter C. macropetala 'Rosy o' grady'=)

Margrethes hus og hage sa...

Så koselige bilder av vakre blomster :)
Ranukler er vakre og vårlige.

God påske til deg. Hilsen Margrethe

Lärarbostaden i grönskan sa...

Hej!

Vilken vacker och stämningsfull blogg du har.I mig har du nu helt klart en nya läsare:) Måste säga att jag älskar bilden på din vårplantering med blå violer och pingstliljor! Så snyggt!!

Hälsningar Amanda

Monica fra Koseleg sa...

Hei på deg
Kjempefine bilder, nydelig og inspirerende blogg! Jeg har også tatt inn grener fra plommetreet i hagen og mine har begynt å blomstre nå- så nå er det vårstemning i stua!
Jeg har akkurat startet min egen blogg- håper du vil titte innom og gjerne legge igjen en kommentar- da blir jeg veldig glad. Er så spent på hvordan den vil bli mottatt...
God Påske til deg og så titter jeg snart innom igjen- jeg har alt lagt deg til blogglisten min!