onsdag 2. mai 2007

Det hvite huset i hagen

Her er litt av huset vårt med friserte epletrær foran. Vi er så glade i disse gamle epletrærne. Det er liksom de som gir hagen den nostalgiske karakter. De er jo mange tiår gamle og en skatt i våre øyne. Og når de blomstrer....vakkert! Huset vårt har vi gjort mye med. Vi har prøvd å være veldig tro mot det orginale, men det var dessverre ikke mye å ta vare på for stilmessig var det ødelagt på 50-60-tallet. Men vi hadde heldigvis bilder av slik det så ut opprinnelig, slik at panel, vinduer, taksten osv. er slik som den gang.




Det er ikke så stort hus vi har, men eiendommen er litt større ca 7,5 mål og dermed et knøttlite småbruk. Vi har faktisk holdt på med restaurering i over 11 år, både hus, uthus, innkjøring og eiendom forøvrig, og er ikke skikkelig ferdig enda. Vi har jo allerede begynt på vedlikehold på en del områder også, men men.... slik er det vel å ha hus. Må skryte litt av min gode mann, jeg synes han er flink. Det er han som skal ha æren av snekkerarbeidet, og når alt gjøres på fritiden tar det tid. Og ingen lettvindte løsninger her i gården, nei!





Dette prydepletreet som heter Malus Kobendza liker jeg godt. Ble plantet i 2004, så det er ikke så stort enda. Jeg er glad i rødt bladverk og dette treet får lys rosa blomster og det er ikke å forakte! Jeg har plantet et annet pryepletre like ved som jeg kjøpte i fjor høst (70 % avslag) som heter Malus Royal Beauty. Det har også rødt bladverk, og jeg er spent på blomstene om de er veldig røde (for det er jeg nemlig ikke så glad i). Om ikke lenge får jeg se, masser åv knopper på begge trærne nå.




Vet jeg har allerede har vist mine søte tusenfryd, men.... SKJØNNE! (Selv om bildet er litt utydelig, men det var vel det som gjorde det lille ekstra?)



Tilslutt enda en liten blomsterglede! Nyt våren!!!!



7 kommentarer:

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Hei Trine

Velkommen inn i bloggverden!
For et nydelig hus dere har_og hvilken sjarmerende eplehage!

Masse fine funn du hadde gjort i Vikingskipet også_ det er jo så moro med slike skattejakter!!

Stikk gjerne innom bloggen min: hhtp://anniche-design.blogs.no

Ps, kan ikke du fikse det slik at andre enn blogspot medlemmer kan kommentere? Det er i settings tror jeg:)) Hadde vært fint!

Klem

[morgrethe] sa...

Huset ditt er sååå fint Trine. Og hagen så jeg sist jeg kjørte forbi, dere er kjempeflinke til å jobbe. God helg. Klem Grethe

Mia sa...

Nyyydelig hus du/dere har. Det er jo rene drømmen med en slik gammel sveitservilla og eplehage. Vi har også plantet epletrær, men både huset og epletrærne våres er unge enda. Jeg drømte om en gammel eplehage, og kanskje en dag blir den det, men da er vel jeg gammel også... Men, hage dreier seg jo om drømmer og håp da...

Koselig at du besøkte bloggen min og jeg vil så gjerne ønske deg velkommen inn i denne morsomme bloggverden. Jeg gleder meg til å følge videre med bloggen din.

[morgrethe] sa...

Hallo igjen ;o) Jeg så du hadde skrevet kommentar til Mia.... og vips så var du der ;o) Nå må jeg pakke.... og ja, jeg skal kose meg. Klem, klem.

Anonym sa...

Hei Trine.
Jeg er også ny i bloggverdenen, kjekt å oppdage noen nye blogger! Kjempeflott hus du har, og nydelige bilder på bloggen. Her kommer jeg gjerne tilbake.

Haust sa...

Fantastisk flott hus de har! Det er så flott når slike gamle hus vert godt tatt vare på!

Ha ein fin laurdagskveld!

Hilsen en interessert sa...

Hallo, Trine!

Så mange flotte bilder! For en kjempeflott blogg du har!
Du har et utrolig nydelig hjem og en flott hage, Trine.
Jeg vil tro du nyter denne tiden av året. Det er en herlig tid vi er inne i. Kos deg med hjemmet ditt og familien din. Og fortsett med å oppdatere oss om hagens utvikling gjennom sommeren!
Jeg tar gjerne imot noen gode tips om hvordan jeg kan få en slik flott hage.
klem