onsdag 20. februar 2008

Pelargoniastiklinger

I dag er den store dagen for stiklinger hjemme hos meg. Hvert år tar jeg stiklinger fra pelargoniane mine for senere å få en masse planter til krukker og kar ute om sommeren!

Her er et eksemplar av stiklingsmateriale. Denne er pelargoniaen "Mary" som får dus, dus rosa blomster og er helt nydelig! Planten kjøpte jeg på jenteturen til Kjøbenhavn i fjor. Den har stått i glassverandaen i vinter og blitt litt hengslete, men fin å ta stiklinger av.




Her er stiklingene mine i jorden og satt på brett. Noen sverger til å sette stiklingene i vann først, slik at det får dannet røtter. Jeg setter mine rett i potta fylt med såjord (kjøpt på Plantasjen). I alt ble det 23 små planter fordelt på fire forskjellige typer. Mårbacka er selvskreven, Mary allerede nevnt, og så to som jeg fikk som stiklinger av Helen Fredholm i sommer (sikkert kjent navn for mange blomsterentusiaster). Den ene er en duftpelargonium og den andre er variegert. Jeg har en svakhet for planter som er broketbladet. Denne gir i tillegg rosa blomster, og da er den jo ekstra fin!



Så en platpose med hull over planten og pottene settes lyst. Da blir hver en potte nesten som et lite drivhus og fuktigheten bevares. Jeg prøver å unngå at bladene rører ved plastposen for at de ikke skal råtne. Når stiklingen begynner å få nye skudd, har den dannet røtter og posen fjernes.




Slik så det ut på terrassen i fjor sommer. Det er en ekstra tilfresstillelse i det å ha laget plantene selv og ikke kjøpt de ferdige for hundrevis av kroner. Når man vil omgi seg med så mye planter som det jeg ønsker, blir det fort store summer. Stiklinger er derfor tingen!




I går ville jeg kjøpe noe til de små vasene mine, og det ble en gren med brudeslør som jeg delte opp og laget til små buketter. Ganske søtt, var det ikke?


Ønsker dere alle gode dager, om det er på hytta, hjemme eller på jobb. Takk for alle som er innom bloggen min og ekstra takk til de som legger igjen en hyggelig kommentar! Det er skikkelig koselig!!!! Klem fra Trine

23 kommentarer:

Inger sa...

Takk for tips om hva jeg kan gjøre med min pellargonia. Den har overvintret kaldt og nesten uten vann. Nå er den lang og hengslete, men jeg skal jammen prøve å ta stiklinger å sette i jorda, så håper jeg det blir mange nye fine planter :o)

My little footprints sa...

Hei Trine!
Nå ser jeg litt av Trines hage også gett ;) Ikke bare hus! Det kommer nok til å bli en fryd å titte på bloggen din nå frammover kan jeg tenke meg! Og jeg skal suge til meg all den informasjonen jeg kan få! Jeg er jo helt håpløs i dette hagearbeidet siden jeg ikke har hatt noe hage før, men nå gleder jeg meg virkelig! Men dette ser jeg at du kan vireklig! Er så herlig å få all denne kunnskapen gjennom bloggingen ;) Snart får jeg vel bare ta bilder av alle plantene mine i hagen min og legge dem ut i et innlegg så jeg kan få hjelp til hva alt er for noe hihi ;))
Ønsker deg en fortsatt herlig dag!
Klem fra Beth

åsemor sa...

Hei Trine, ja dette tenker jeg du koser deg med:) Gleder meg til å se resultatet.
Her er feriegjestene dratt videre for å besøke mor, så nå er det stille i stua igjen.
Brudeslør er så koselig, en liten kvast gjør så mye av seg, riktig så dekorativt.

Ha en fortsatt fin ferie!

Gry sa...

Hei Trine! Så kommentaren din inne hos Britt. Det er klart dere skal reise til Sjusjöen. Nå som Britt & Co er sjuke så har vi bestemt oss for å vente til på lördag med å dra oppover. Ettersom vi (eller barna...) har vinterferie neste uke så kan vi ta en ekstra dag og reise hjem på mandag i steden. Passer det enten söndag em/kveld eller mandag fm (men da er vel dere igang igjen?) for deg så si ifra.

Nå gjelder det att de der oppe i åsa blir pigge igjen og har minst 48 timer uten symptomer för vi kan treffe de, så vi får krysse fingerne for det :-D

Så mange stiklinger det blev! Jeg må läre mig hvordan jeg skal gjöre. Har jo min fine Mårbackapelargon som jeg gjerne vil foröke. Så at du legger plast over, men som den novisen jeg er forstod jeg ikke hva du har gjort innen det. Har du tatt stiklinger direkte fra planten og satt de i jord? Tror at min mamma satte de i et glass vann noen dager först, men det kan hende at jeg husker feil.... Tips tas imot med takk!!

Nå er det leggetid for Gry, for lengst!! God natt! Klem Gry

P.S. Takk for at du ber for pappa. D.S.

Dans på roser... sa...

Gartner-Trine har vært i sving, ser jeg. Så flink du er. Det er jo veldig lurt og økonomisk også, å ta stiklinger. Jeg er ikke så flink, men høster inspirasjon her, skriver det ned bak øret, og henter det forhåpentligvis fram neste vår. Må bare kjøpe en ny forsyning med geraniumer først...
God helg, klem.

Miss.T sa...

Supre tips om pellargoniaovervintring. Har nemlig 2 stk nede i kjelleren som ikke har fått noe vann eller noe helt siden i høst...må kanskje ta en tur ned å se om de lever ennå og evt.ta stiklinger : ) for nå vet jeg jo hva jeg skal gjøre !! superfint bilde fra terassen din.

Hulda sa...

Så nydelig det var på terrassen din i fjor sommer, geraniumer er jo så flotte. Jeg har også flere av de. Skal ta de opp fra kjelleren nå snart. Jeg bruker å klippe de helt ned, så kommer de snart opp igjen med friske skudd, blir tette og fine.

Jeg har også mye blomster om sommeren, bruker å så selv, prikle og få de fram. Som du sier, så blir det dyrt om man skulle kjøpe alt.

Veldig lurt med brudeslør som du har brukt i små vaser. De står jo lenge også. Tror sannelig jeg skal kjøpe litt av det og noe annet som står seg lenge, til bursdagen min.

Hulda sa...

Ps. har forresten noen sommerbilder å vise fram på bloggen min i dag. :)

Hulda sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bestefars Verksted. sa...

For en nydelig veranda du har,jeg er helt målløs....og med maaaange fine pelargonier,blir det jo perfekt !! Artig å se hvordan du avler frem flere,jeg bruker samme triksene,og storkoser meg med å stelle dem.....! Kommer nok innom mange ganger her,ja....kos deg,og ha en flott fredag imorgen ; )

Gry sa...

Britt & co er sjuke, så det får bli en annen gang..... Ha det så fint på Sjusjöen, Trine!

Står på farta, så jeg rekker ikke skrive mer :-D

Klem Gry

Huset på toppen sa...

Så nydelige perargonia,er så svak for rosa blomster.Selv har jeg ikke plass til å la plantene overvintre, så eg må nok kjøpe nye i år og,

Ha en fin helg!

Aalerud Stall sa...

Hei Trine!

Takk for koselig kommentar på bloggen min, det løftet humøret mitt mange, mange hakk! Som du skjønner har vi vært dårlige etter tur en stund nå, og besøket fra Gry med familie er utsatt nok en gang. Vi har avtalt ny helg (helgen 1. og 2. mars) og grunnen til at vi sier det er "hemmelig" er at vi fant ut at hvis vi ikke avtaler noe så er det heller ikke noe å avlyse, ikke sant? Litt sånn troll i ord... Uansett skal vi få det til før eller siden.
Du er så flink med planter at jeg blir riktig imponert! Får vel også prøve å ta litt stiklinger av mine planter som jeg tok opp av kjelleren for litt over en uke siden. De tre som overlevde har kommet seg fint, synes jeg.
Ønsker deg og familien en flott helg og setter stor, stor pris på deg!

Mange klemmer fra Britt :-)

Klarafina sa...

Så flink du er med blomster! Blir nok mange fine nye pelargonier til sommeren tenker jeg.
Ha en fin helg!

Hilde sa...

Så fin blogg dette er da.. Takk for fine tips, og den verandaen din så jeg halt utrolig ut med alle disse Pelargoniane.. Sånn vil jeg også ha det "drømmer". Du er kanskje utdannet gartner eller? Jeg har Pelargoniar i kjelleren, men ops. jeg har glemt å vanne de..Håper de overlever..
Ønsker deg en fin helg!!

Linda sa...

Hei Trine!Jeg får gjøre som deg.For
nå er pelargoniene i stua hengslete.Ja Helene Fredholm har en vakker hage.Har den lekre boka hennes.God helg!Linda :))

h.espe sa...

Så flink du er!! Dette burde mange flere gjøre - her er det nemlig penger å spare. Ser bare hos meg selv, bruker borti tusenlappen bare for verandakassene mine.... Men, da var det denne plassen da - når man ikke har et helt hus å boltre eg i...

Gleder meg til å se terrasse og hage når våren om sommeren kommer på....

Ha en herlig helg!

Huset i Hagen sa...

Ååå det må være deilig å ha slike "grønne" fingre. :0)

Hem och Lycka sa...

Vilken vacker bild på altanen! Pelargoner är bland mina favoriter utomhus, har några stycken som jag precis tagit fram igen och ska väcka till liv. En hade dock dött för mig.. kram!

Anonym sa...

Heia Trine, var innom bloggen din for første gang i forrige uke, og den fikk meg i bedre humør. Fantastiske fine bilder av hus, interiør og hage, blir inspirert og glad. Er selv veldig interessert i trær, planter og blomster, har ikke stor hage men koser meg med det jeg har. Dette er første gang jeg skriver en kommentar til en blogg, men kom over din da jeg søkte på nettet etter noen roser. Takk igjen for hyggelige bilder og korselig tekst, kommer til å komme innom med jevne mellomrom. Britt fra Trondheim

Trines Hus og Hage sa...

Tusen takk, Britt fra Trondheim. kjempekoselig lesning som jeg ble glad av tilbake! Velkommen igjen! Trine

Mia sa...

Oi oi, sååå mange stiklinger! Det nydelige bildet fra terrassen din, med alle de flotte blomstene, husker jeg godt fra ifjor. Jeg har også tatt et par stiklinger av min Appleblossom rosebud-pelargonie, som jeg kjøpte i København ifjor. Men ellers så har jeg ikke tatt så mange enda. Jeg pleier å sette mine i vann først, men det er nok ikke nødvendig, skjøner jeg nå. Ellers så har jeg prøvd å overvintre alle mine pelargonier fra ifjor, og jeg tror alle (untatt en) har klart seg så langt. Men det blir nok til å ta flere stiklinger etterhvert også...

Min Verden sa...

Den verandaen din med alle pelargoniar er fantastisk. Jeg tar meg i å tenke - hvordan rekker du over. Det store huset og hage, tre små barn og "pyssel". Jeg vet hvor mye tid det tar. Bare å få høvlet over huset, sånn at det ser sånn nogenlunde ut. Takk for titten. Hanne