torsdag 14. februar 2008

Vårfølelse!

For en dag, altså! Sola skinner ute og det er en strålende dag! Veslegutten og jeg har nesten akkurat kommet hjem etter å ha vært med storebrødrene på skolen og sett 6-åringen og klassa hans underholde for resten av skolen. Han var med og spilte et par-tre toner på klarinett og sang så fint at morshjertet var riktig stolt! Lillebror og jeg gikk hjem fra skolen og tok en ekstra sløyfe gjennom et skogholt. Sola varmet oss i ansiktet og jeg kjente det sprenge på med vårfølelse i bringen. Alt kjennes liksom så lyst og lett, og man føler slik takknemlighet til livet!

I dag viser jeg først noen stemningsbilder som jeg gjorde i stand da vi kom hjem. Disse tingene er gamle ting jeg setter pris på, i tillegg måtte jeg bare få utløp for min vårlige inspirasjon. Jeg har, som dere vet, blitt glad i å ta bilder også, så dere må nok tåle flere bilder av samme stilleben. Vi koste oss med lunsj til denne lille sammensetningen på kjøkkenbordet, lillebror og jeg.






Dette lille fatet er søtt og vårlig. Det er et gammelt svenskt fat som vi skaffet oss for en del år siden på en auksjon.


Det lille svenske fatet er ovalt med små "ører" til håndtak og derfor litt annerledes enn de runde fatene. Den hvite bollen er vel egentlig en gammel ildfast puddingform. Den har så fin og nett størrelse og tjener som fruktfat på kjøkkenbenken vår. Trivelige og nostalgiske ting som jeg føler passer godt inn hos oss.
Den lille sinklykta er av nyere dato, og en av mine favorittlykter. Den er kjøpt i Danmark som så mye av mine nyere ting. Noe av grunnen til at jeg liker den så godt, tror jeg er kombinasjonen mellom den rustikke sinken og den fine dekoren på glasset.
Tekoppen til lunsjen passet godt inn. Den kjøpte jeg i fjor på Tivoli i Kjøbenhavn og er et søtt minne derfra.


På tirsdag hadde jeg besøk av ei god venninne her til lunsj. Hun hadde kjøpt disse fantastisk søte og nydelige kvistene fra mandeltre til meg. Å, så koselig! Vi er like forelsket i interiør og vakre blomster begge to, og skravla masse om disse ting som vi får så mye glede av.
Se, så skjønne! Det skal visstnok gå ann å sette kvister av hegg, plommer, kirsebær, vårgyvel
m fl. inne til driving nå, men jeg har ikke prøvd selv enda. Akkurat nå fyller disse blomsterkvistene mine behov for akkurat dette!
Tilsutt et lite bilde av mine blå perleblomster. Søte, lyseblå og vårlige de også. Ja, dette innlegget ble et stor hyllest til våren, men slik jeg kjenner det i dag, så kan jeg ikke annet. Mitt hjerte fryder seg over den varmende sola og alt det gode den bringer med seg!

I dag er det jo valentines day, kjærlighetens dag. Er det vel rart man fryder seg? Vi pleier egentlig ikke å feire alle hjerters dagen så hardt her i huset, men noen små oppmerksomheter har det blitt de siste årene. Og hvorfor ikke feire det som feires kan? I kveld har jeg tenkt å overraske min kjære litt og be ham ut på en kopp kaffe og et deilig kakestykke på en av byens hyggelige kaffebarer. Barnevakten er ordnet og alt ligger til rette for en litt ekstra koselig kveld med den man har kjær! Ønsker dere alle en fullkommen dag! Glade hilsner fra Trine

21 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

Å, så koselig med en sånn overraskelse som å bli tatt med ut å spise!
(særlig når barnevakt-biter er i boks!)
Selv får jeg ikke treffe kjæresten før i morgen, og da skal han ligge under bilen å skru...! (sukk!)
Skal unne meg ett varmt bad & en god bok jeg i kveld.

Den koppen din var forresten kjempefin! Jakter på nytt servise til kjøkkenet, og reieff-dekor er ett must!

Happy Valentine!
Klem!

Gry sa...

Så koselig dag du har hatt, Trine! Ikke sant det er rörende å se på forestillinnger med barna, det er vanskelig å hålle tillbake tårene da....

Akkurat nå föles det som om våren er på vei med full fart. Sikkert en svikefull forsmak, men den tar vi med oss likevel :-)

Syns alltid du viser så mye fint porselen, jeg. Du må ha mange skap stappfulle av fine kopper, glass, boller og andre ting. Fint å blande litt også, det blir så hjemmekoselig da.

Som det ser ut nå så kommer vi oppover neste helg. Hyggelig hvis vi kan treffes en kort stund. Du vet kanskje att faren vår har hamna på sjukehus igjen og jeg skal selvsagt besöke han også, men vi må få til ett besök hos deg, eller om du kommer til Britt? Det kan jo dere to gjöre opp vad som passer best. Jeg er gjest uansett ,-)

Ha en kjempekoselig kveld med mannen på kafé!

Klem Gry

h.espe sa...

Åh, det hørtes ut til å ha vært en kos dag så langt...

Fikk virkelig vårfornemmelser hos deg - er det ikke en deilig tid..?

Ha en fortsatt fin dag og kos deg masse sammen med din kjøre :O)

Anita sa...

Åh! nydelige ting du viser fram!! Likte alt jeg!! De grenene fra mandel treet var jo helskjønne!!! Vil ha! Ha en koselig kveld ute med din kjære!!!
Klemmer fra Anita

A Seaside House sa...

Så mye fint du viser, her har det også vært skikkelig vårstemning idag, med blå himmel og sol, alt blir så mye bedre da:) Ha en fin Valentines kveld!

Helene sa...

Hei Trine
Vil bare ønske deg en fin Valentinsdag og gode vårfornemmelser
Klem ;0)

Lisbeth Bula sa...

Har funnet deg i dag og bloggen var så fin at jeg måtte tråle hele greia! Nydelig hus og fine strikketing! Interiør og strikk/hekling i samme blogg! Perfekt, spør du meg!
Lisbeth

Dans på roser... sa...

Innom for å si hei =) vakre vårstemninger her. God helg til deg og dine, Trine! Klem.

Merete sa...

Nydeleg lykt på øverste bildet og dei kvistane med små blomar er utruleg søte :o) ønsker deg ei fin helg :o)

My little footprints sa...

Hei Trine!
For noen herlige vårlige bilder du viser ;) Den kvisten var jo bare praktfull der den står!
Jeg håper at du hadde en koslig valentines dag! Det var nok en hyggelig overraskelse for mannen din! Jeg kjøpte blomster til Roy, og vi kosa oss med god mat og stearinlysene var tent over alt ;) Så koselig så ;)
Ønsker deg en kjempefin helg Trine! Håper at solen vil skinne på deg slik den har gjort på meg hele uka (men i dag tviler jeg litt på at den titter fram...)
Klemmer fra Beth

åsemor sa...

Ja, ikke sant, en må feire det som feires kan. Og er en alene hjemme må en ordne seg selv :)
Her har vi hatt noen nydelige dager, med masse sol og snø, så er det nok heller påskestemningen istedet for vårstemning som har preget denne uka.
På mandag kommer Grethe en tur, jeg har ikke fri når hun er her så jeg skal bruke helga og ordne istand . Det skulle vært "lovpålagt" å ha fri når en får så sjeldent familiebesøk.

Jeg har nå kosa meg med de vakre bildene dine, og håper du og kjæresten kosa dere på valentines dagen. Ha en fin vinterferie!

Hulda sa...

Vakre og vårlige bilder! Så fin lykt og vakkert porselen med blomster på. Veldig fint!

Lene sa...

For en deilig dag dere hadde :) Det er virkelig heeelt fantastisk å kjenne sola varme i kinnene igjen - og jaaaa - man blir litt våryr. Skjønner godt du var i stemning til litt vårgleder også i bordpynten :) Og de grenene du fikk var helt skjønne.

Trine, jeg gleder meg veldig til å følge med på hagebloggingen din fremover. Jeg trenger det jeg kan få av inspirasjon :)

Ha ei god natt :)

Linda sa...

Hei Trine!Flott vårfølelse hos deg.Det er bare så herlig når det bygner å våres.Flott lykt og nydelig fat.Ha en fin søndag!
Hilsen Linda :))

Aalerud Stall sa...

Hei Trine!

Håper dere hadde en fin dag ute :-)
Jeg er enig med mange her som sier at de gleder seg til hagebloggingen begynner, for du har skikkelig peiling; det vet jeg! Gleder meg selv også, selv om luking ikke er min favoritt...
Jeg har tatt opp Mårbackapelargoniene mine nå, og de spirer og gror etter at jeg klipte dem ned. Dagen er vel blitt 3 1/2 time lengre, så nå skal jeg snart så litt frø også :-) Gjør det alltid for tidlig, men jeg får lov å ha mine planter i Svigermor sitt drivhus, så da går det sikkert bra! Nå skal jeg ut på ridetur og jeg ønsker deg en flott søndag!

Klem fra Britt :-)

P.S Du kan bestemme hvor vi eventuelt skal møtes når Gry kommer, dere er hjertelig velkommen hit både du og resten av familien :-)

Emmeline sa...

Tudelu Trine:) To sjeler en tanke. Her var jeg innom på bloggen din akkurat da du hadde vært innom på min. Jeg må jo bare få TAKKE som alltid for oppmuntrende blomstertips... Jeg skjønner nå at det er de avanserte blomstermenneskene som er i gang med hageprosjektene sine allerede. Jeg kan altså vente litt videre..omtrent til april??
Hageboken min ligger fremdeles i øverste skuff på databordet, og etter at du hadde skrevet til meg sist skrev jeg ned tipsene ( som vanlig) Det står en del der fra før, men så må jeg jo innrømme at det er dette hagetoget som jeg gjerne vil sette meg på i tide; Jeg vil jo gjerne så noen blomster som kan fungere i min våte vestlandshage; og gjerne så noen frø som jeg kan glede meg over.
Jeg planter jo vanlige sommerblomster i krukker...men du vet litt mer enn akkurat det hadde vært knallgøyt å få til. Jeg håper på at det skal gå bra. Rett over påske skal jeg gjøre meg klar til å finne frem til noen fine frøsorter, gjerne stauder! Så må jeg jo ellers få skryte av blogginnleggene dine for tiden.
Jeg er som regel innom, men har ikke alltid tid til å legge igjen en hilsen. I skrivende stund sitter jeg på jobb, men siden det er ferie på skolene i denne byen er det også veldig veldig stille på mitt kontor. Det er luksus...
Dermed surfer jeg litt på blogger og tar meg tid til å svare på alle de koselige hilsener som folk legger igjen til meg.
I morgen skal jeg faktisk male litt her på jobben. Har funnet noen fine gamle ting til kontoret mitt, som skal bli som nytt med et malingsstrøk--og det skal gjøres på møterommet. De andre skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare slapper av når det endelig er stille, men maling av møbler i arbeidstiden er vel egentlig avslapping syns jeg!
Nydelig grein med rosa blomster du viser her på bloggen din. Skjønner at du har en koselig venninne som setter pris på deg med denne vårlige kvasten. Herlig. Her har snøklokkene poppet opp over alt, det er så koselig...
Kjenner igjen den lengselen etter vår! Den føler jeg også;) Tekoppen din fra København likte jeg UTROLIG godt, helt perfekt. Jeg har sett noen lignende fat som Karoline fra Såta har på bloggen sin, og jeg liker så godt det hjertemønsteret!
Håper Valentines dagen din ble skikkelig koselig, og at kaffebar besøket ble vellyket uten barn. Høres veldig veldig kjekt ut:)
Ha en fin uke Trine, jeg er så glad for at du legger igjen dine koselige meldinger til meg..OG ikke minst at du er klar til å gi meg litt førstehjelp til hagen via bloggen. Det er bare utrolig koselig! Kos deg med vinterferie, nyt hvert minutt:)

Grip dagen sa...

Håper du fremdeles svever på vårfølelsen. Nydelige bilder var det i alle fall.
Blomstene var sååå yndige!
Jeg har også mye rart i vinduskarmene nå. Det er fint å se at det spirer og spretter. Det er lov å jukse litt for å skynde på våren...
Kan anbefale deg å sette noen kvister blåbær-ris i vann.
De kommer med lysegrønne blader og hvite bær! Det er nydelig!
Ha ei fin-fin uke!
Marit

Mia sa...

Herlige, vårlige bilder fra deg, Trine! De blomstrende mandeltregreinene var bare såååå nydelige! Jeg har tatt inn noen kirsebærgreiner, og nå er de nesten klare til å blomstre, så grønne og lubne er knoppene i dem. Muscari er også et herlig vårtegn, som jeg pleier å glede meg over hver vår. Men hittil iår har det blitt mest påskeliljer (av den lille varianten...) men det kommer nok noen muscari i hus etterhvert også. Og til våren havner de i blomsterbedet (hvor de blomstrer rikelig igjen året etter), og du gjør sikkert det samme med dine...?

Anonym sa...

Ojojoj, for et vakkert hjem du har... Helt nydelig blogg.

jeg kommer helt klart til å stikke innom for en titt både titt og ofte.

Millas hem sa...

Hej!
Vilka vackra bilder du visar!
Porslinet, lyktan och äpplena...är så rustikt och charmigt tillsammans!
Kram Camilla

Olstad sa...

Så utrolig vakkre og hyggelige vår bilder du viser. Det trengs det ver vel kanskje vinter hos deg også?

Her på toten er det full vinter - i allefall hos meg.

I dag skal jeg ut å ta inn litt kvister å håpe jeg kan få litt blomster på dem.

Ha en superfin dag og en flott uke.