torsdag 22. mars 2012

Påskestemning og påskekos

Litt påskepynt har kommet frem i stua, i god tid før høytiden setter inn. Aldri har jeg vært så tidlig ute med påskepynten, men synes det er koselig å ha frem litt som minner om den forestående høytiden, akkurat som før jul. Hadde ei lita fristund på tirsdag og koste meg med å plukke frem både egg, høner og guttenes selvlagde små gule kyllinger som kunne være med å gi stue og kjøkken en "touch" av vår og påskestemning.





Osteklokka kjøpte jeg på Plantasjen i fjor, kun på grunn av selve osteklokka mens fatet det stod på likte jeg faktisk ikke. Det har stått i bryggerhuset blant potter og jordsekker, før jeg plutselig en dag gjorde helomvending. Også det tunge keramikkfatet kom inn i varmen, på selveste stuebordet fikk det stå. Rart at man plutselig kan forandre mening, nå synes jeg faktisk det rustikke fatet er riktig sjarmerende, fylt med bastreir og skjøre, brunprikkete fugleegg. Så får bare høna bære over med meg at jeg har lagt lokk over eggene hennes....








































Litt god te i koppen og en nybakt muffin kan også bidra til påskestemningen. Til muffinsene lagde jeg en god ostekrem med en deilig, syrlig smak av appelsin (egentlig skulle det være sitron, men det hadde jeg ikke. Dog var appelsin en god erstatning. Man tager hva man haver, vet du).























Om du skulle få lyst til å prøve deg på ostekrem til muffins får du oppskriften her:
Ostekrem:
150 g kremost naturell
100 g smør, romtemperert
300 g melis
1 ss finrevet sitronskall saften av 1/2 sitron (eller appelsin, går like bra!)


Server store muffins med masse god ostekrem på toppen . Nam! Testunden heves til nye høyder!
Nå står helgen snart for tur og været skal visstnok bli bra. Kanskje jeg starter forsiktig i hagen i helgen?

Herlig med vår, helg, sol og snart påske!!! :-)
Ha det fint!!!
Klem Trine

10 kommentarer:

Magdalena sa...

Wonderful photos :)

Linda sa...

Det sr nydelig ut:) Headeren din er nydelig, og gir sommerfølelse:)

Merethe sa...

Er deilig med vår nå. :) Små spirer av tulipaner stikker opp i bedene her. God helg. Klem Merethe

Anita sa...

Vakkert pyntet:) Liker detaljene...
God helg fra Anita

Tante Titti sa...

Så fine bilder og nydelig stemning! Ønsker deg ei riktig god helg!!
Titti-klæmm!!

liven sa...

Hei Trine

Noen nydelige bilder du viser...så delikate farger sammen.
Muffinsene ser skikkelig gode ut....og takk for oppskrift på ostekremen :)
Neste uke feirer yngstemann 18 års dag og da er det kjekrt med litt nye oppskrifter på godis.
Her er vi kommet ganske langt på vår ja.....har vært en mild vinter, selv om været har vært så dårlig. Masse nedbør har gjort det hvite huset vårt "grønt"....så her må frem med spyleslangen ganske snart.

Ønsker deg fine vårlige dager...så gleder jeg meg til masse fin inspirasjon fra deg...både til inne og utendørs :)
Klem fra meg!

Dans på roser... sa...

Hei Trine!

så trivelig med besøk i bloggen =)
Jo, klart vi får til besøk i hverandres hager.
Og ja, du har rett, jeg er en hage-entusiast, men jeg er en fersking i gamet.
Mye har frosset for meg vinterstid,og jeg har erfart at det tar tid å lage en frodig hage =)
Kom gjerne på besøk. vi avtaler det sånn litt utover....

Ser du har pyntet så fint til påske.
Jeg har ikke funnet fram påskepynten enda...må kikke opp på loftet og se om jeg finner noe fint...
Jeg strikka egg i fjor, det var morsomt. Arne og Carlos-egg, men i "mine" farger. Anbefales, dersom du mangler noe på strikkepinnene i påska. =)

Ses plutselig;)
Kathrin.

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei Trine,
Så koselig du har pyntet bordet til påske! Jeg likte veldig godt både klokken og skålen!
Takk for deilig oppskrift på ostekrem! Dine muffins så gode ut.
Ønsker deg og dine en riktig fin påskeuke!
Klem fra Hjørdis

lavendel mio sa...

Så nydelig du har pyntet!
Osteklokken var råfin:)
Ønsker deg en fin påske!
Klem Hanne

Lisbeth (countryliv) sa...

Hvor er det fint og så dejlig en påskestemning. Det er godt at vi kan nyde forårsstemningen indendøre for ude er det råkoldt.