søndag 20. oktober 2013

Tilbygget ferdigstilles

Jippi, jippi, jippi!!! Tilbygget på huset vårt er faktisk helt ferdig. Jeg er så glad! Min kjære husbond har holdt på i ukesvis med blant annet å lage rekkverk i sveitserstil i høst. Et rekkverk til en balkong lages kanskje på ei helg, men ikke et slikt rekkverk som dette. Her kreves masser av tid, nøyaktighet, kunnskap om den gamle byggeskikk, og estetikk. 



Jeg fant frem et bilde fra forsommeren i fjor, ikke ment for bloggen, men det er jo litt moro å se hvordan det har sett ut en gang.






I mange måneder har tilbygget vært et slags fremmedelement utvendig som vi følte  ikke stod helt i stil med huset. Utvendig panel kom på i fjor, men det er først nå at båndtekking, tregulv, vindusomramminger, hjørnekasser og rekkverk fullfører det hele. Gulvet er for øvrig i sibirsk lerk, som vil gråne vakkert og naturlig med tidens tann.



Rekkverket er det samme som vi har på inngangspartiet vårt. En slags helhet må det jo være, sant? Gelenderet er laget på gamlemåten, som jeg nevnte, med tidsriktige profiler og utskjæringer. Materialene er uhøvlede i fet margfuru (innerste del av tømmerstokken). Det gir treverket lang levetid. Nedenfor synes rekkverket på terrassen vår.





Utstikket utenfor rekkverket er i båndtekket sink. Dette er en gammel taktekkermetode. Takrenner og nedløp er også i sink, som også vil få en fin patina i løpet av årene.



Taksperrene er identiske med husets opprinnelige taksperrer.
Her synes også bånntekkingen nedenifra. Ganske stilig?





De fine vindusomrammingene kom på plass forrige helg, det samme med hjørnekasser.Slikt setter prikken over ièn.







Etter at rekkverket kom på plass på tilbygget, fikk det en helt annen tilhørighet til huset. Vi trenger plassen  som tilbygget gir inne, jeg skal nok vise dere hvordan det ser ut innvendig en dag også.





Vi har jo fått laget skikkelig kjeller under huset vårt, også under tilbygget. Vi har fine, buede kjellervinduer som jeg er veldig fornøyd med.



Det er så godt når ting ferdigstilles. Min kjære har jobbet, og jobbet på kveldstid og i helger for å få til dette vakre rekkverket. Han er dyktig og jeg er så stolt av min flinke handyman.

Fine oktoberdager har vi fremdeles. Jeg kjenner jeg har begynt å tenke jul, glede meg - og tenke planlegging. Jeg er antakelig ikke den eneste, om jeg kjenner dere andre bloggere rett. :-)

Ha det fint!
Klem Trine

5 kommentarer:

Hulda sa...

Så flott det ble! Kjempeflink mann du har. Virkelig en stil som kler huset.

Hulda sa...

Fint med rekkverket, skjønne detaljer overalt, flotte utskjæringer rundt vinduene.

ANETTESHUS.COM sa...

Wow! Så kjempe, kjempe flott dette blir, Trine! FOR et vakkert hus dere har <3



Lenge siden jeg tok meg tid til å legge igjen noen ord ... men jammen på tide ;)) Ha en strålende, ny uke!
KLEM
anette

liven sa...

Heisann

Så flott det var hos dere, tenker dette er litt av en arbeid ja!
Nydelige detaljer!
Og så flinke som gjør ting selv :)
Vil gjerne se innvendig også ja :)

Ønsker deg en fin ny uke Trine
Klem!

Ester Nygård sa...

Veldig inspirerende og flott blogg du har. Skulle gjerne hatt en mal av de blondelistene som er over vinduene. Har tenkt å lage slike selv til huset:) Gjerne også av toppklossene som er ved siden av. esterhnygaard@hotmail.com