tirsdag 29. januar 2013

Mer kjøkken

Så gikk turen inn på kjøkkenet igjen, som lovet. For de som ikke har fulgt bloggen min så lenge, kan jeg fortelle at kjøkkent hos oss er i heltre, laget av en lokal snekker, akkurat slik vi ville ha det. Det har nå vært kjøkkenet mitt i to år hvert øyeblikk, og jeg er utrolig godt fornøyd med både løsninger og utseende. Jeg bare elsker det, for å si det rett ut! Etter å ha restaurert hus i 15 år dengang, var det duket for nytt kjøkken, det gamle Noremakjøkkenet fra tidlig 60-tallet hadde gjort jobben lenge nok. Vi rev ut bæreveggen mellom kjøkken og spisestue, bygget på en bit også, la nye gulv over hele etasjen og gjorde det hele til et allrom (samtidig ble det laget skikkelig kjeller under huset). Det var litt at av en prosess, men jeg er veldig glad vi gjorde det, og ikke minst at vi er gjennom slitet!

 



Rosa tulipaner på langbordet er en god fargeklatt i rommet nå, ellers har jeg som jeg nevnte før, bevisst ikke slått til med mye vårfarger enda, men vil gjerne ha de duse, naturlige fargenyansene og rustikke naturmaterialer gjennom vintermånedene.








 



Langbordet i allrommet er 270 cm langt og 110 cm bredt. Et godt og raust bord med lett plass til 10 personer, 12 om de er ordentlig gode venner. :-)
 




I vinduskroken står en gammel stol med et hjemmestrikket sjal og ei pute som ble kjøpt i Grimstad for mange, mange år siden. Det er ei søt pute som har ligget bortgjemt ei stund, før den kom frem igjen til kjøkkenbruk.





Ei skikkelig røff terracottapotte står i vinduet. Denne husker jeg godt jeg satt ute og malte blå
en varm vårdag det første året vi bodde her, i 1996. Vind og vær har fjernet det meste av blåfargen, heldigvis, og den fine, rustikke patinaen som potten har er mye finere. Vel, stilen min har iallefall forandret seg...
Ikke tvil om at det går mot lysere tider. Oxalisplanten min som jeg er så glad i, har begynt å komme med nye friske skudd. Hurra!

 

For meg er dette en hyggelig vinduskarm i allrommet, og jeg synes godt om søte planter mot røffe blomsterpotter, et gammelt melkespann, store kongler, lysbeholdere i nettingmønster, det naturlige og grove mot det skjønne, sarte i fin samblanding.





Den gamle sinkmugga har skilt på andre siden i messing hvor det står 1l (1 liter). Ei herlig, sjarmerende mugge som jeg har hatt en del år nå, men som jeg bare digger fortsatt. Fant plustelig ut at den kunne få huse min nyinnkjøpte pletter i luften.



Ønsker dere alle der ute en fin uke fortsatt! Det går mot vår, og det er godt å tenke på, men enn så lenge, nyt hver en dag!!!

Klem Trine








11 kommentarer:

Anonym sa...

Jeres køkken ser MEGET hyggeligt ud! I mit forrige køkken var der også plads til langbord. Det har vi ikke nu, og det savner jeg. (Så har jeg altså så meget andet, så det er ikke synd for mig ...) Også en fin vindueskarm du viser :-)

Marthe sa...

nydelig kjøkken:)

Marthe sa...

nydelig kjøkken:)

liven sa...

Du har et fantastisk kjøkken som må være vel verd slitet :)
Bare det å ha så stor plass at du kan ha et godt bord til mange må være
så greit!
Angrer litt på at vi ikke bygget litt ut da vi skiftet vårt kjøkken for tre år siden...for selv om barna nå er voksne så kommer de jo stadig til middag, og stor plass bruker de også :)
Koselige detaljer, masse fint gammel i skjønn forening :)
Må bla noen ganger i dette innlegget og bare nyte :)

ha en fin tirsdags ettermiddag Trine
Klem fra vest!

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei Trine!:-) Åhh - kjøkkenet deres er sååå fint! Dere har vært gode til å jobbe. Og til slutt kom drømmekjøkkenet også. Det er slik en flott innredning! Komfyren!!! sukk så nydelig. Deilig med langbord. Så mye skjønt du har i vinduskarmen. Og nå ga du meg navnet på planten som jeg lurte på hva heter - som også står i min vinduskarm:-) Oxalis. (Lykkeblomst? - med etterhvert rosa blomster)
Det går litt tregt med bloggingen her. Men jeg er plutselig tilbake:-)

Ønsker deg en koselig kveld i det herlige hjemmet deres.

Klem fra Hjørdis

lavendel mio sa...

Så lekkert kjøkken!!
Ja, forstår at dette er drømmekjøkkenet:)
Og så mye fint du har rundt omkring:)
Veldig kjekt med laaangt kjøkkenbord, vårt er 250, vi er 7 i familien, de vokser til og da er det godt med stort bord så er det plass til både venner og kjærester:)
Ha en fin onsdag!
Klem Hanne

Underberget sa...

Så heldig du er som har et slikt stort og landlig kjøkken!

Tante Titti sa...

Nydelig kjøkken/allrom du har! Flotte detaljer og god stemning!
Jeg har forresten linket deg i mitt siste innlegg - for sannelig ble det ikke kaffemaskin på meg også. Tji-hi...
Ha en fortsatt fin uke, og straks er det helg igjen!
Titti-klem

Anonym sa...

Hei, Trine!

Jeg slutter meg til ovenstående kommentarer; dere har et utrolig nydelig kjøkken! Absolutt lekkert fargevalg, god og stor spiseplass, rikelig med skuffer, skap og benkeplass; her må det være en sann glede å utfolde seg, eller samle famile og venner til et måltid. Jeg skimter kaffemaskinen til venstre på benken; den er jo som designet for rummet :) Og nå - takket være blogginnlegget ditt - står det en tilsvarende på vår kjøkkenbenk, også! Vi drikker kaffe som aldri før og er kjempefornøyde, så TAKK til deg for inspirasjon, Trine. Forresten: Herlig vinduskarm hos deg, jeg får skikkelig vårfornemmelse nå, godt hjulpet av nydelig sol og plusgrader her i Elverum i dag :)

Hilsen Tine S.

Syster vit sa...

Såå mysigt kus ni har. Lägger mig som följare.
Kram Liselott

Syster vit sa...

Oj jag menar ju hus ;)))
Kram Liselott