mandag 30. september 2013

Endelig på plass på kjøkkengulvet


Så var det et siste innlegg i "kjøkkenføljetongen" min. Endelig har jeg funnet en slik fillerye til kjøkkengulvet som jeg har sett etter i lang tid. Jeg kjøpte den på et bruktmarked for noen uker siden til den nette sum av
50 kroner. 







Fillerya beskytter gulvet foran vasken, oppvaskmaskina og benken, og jeg synes den er med å gi kjøkkenet en hyggelig og hjemmekoselig stemning.






Gammelt håndarbeide, vevd på vevstoler for lenge, lenge siden. Skulle gjerne visst hvor fillerya har levd mesteparten av livet sitt, hvem som har vevd den og gått frem og tilbake på den. Men nå ligger den her hos meg, og er en fin medspiller for å lage trivsel og lunhet i husets viktigste rom på det lille småbruket vårt. 




Kjøkkenet sett fra gangen. Fillerya har akkurat passe lengde, fra kjøkkenbenken mot øst og hele lengden mot dørstokken. Jeg er såååå fornøyd med den.

Litt leit med kjøkkenlampa vår, den runde kuppelen på lampa som jeg ropte inn på Auksjon på Nes for 20 kroner. Den har tjent oss en årerekke, og nesten samtidig som det var et lite bilde av den i Lev Landlig, løsnet den fra festet og knuste i tusen biter. Ja, ja, gjort er gjort og knust er knust. Om noen vet, så si i fra om om hvor jeg får tak i en gammel, rund, hvit kuppel til lampa. 





Ukene flyr raskt unna, som alltid. Oktober i morgen alt. Ha en fortsatt fin høst!

Beste hilsen fra Trine

13 kommentarer:

Underberget sa...

Herlig kjøkken du har og jeg skjønner godt at du har vært på utkikk etter en gammel fillerye. Denne passet jo perfekt på kjøkkenet ditt, det be så fint:-)

Unknown sa...

Hei på deg! Dette var da et særdeles koselig kjøkken! Nyter bildene dine og tar innover meg mange inntrykk som igjen gir inspirasjon! Vips, nå har du fått en ny følger! Blir koselig å lese videre her ja :))

Klem, Anne <3

liven sa...

Åh...for et koselig kjøkken du har Trine :)
Og filleryen passet jo perfekt inn, som skapt for et landlig kjøkken :)
Så trist med lampen da...kan skje det dukker opp en ny kuppel til deg forhåpentligvis!
Ting pleier jo å ordne seg for snille piker :)
Så var vi i oktober og her er det et nydelig vær. min mann og sønn er reist på sjøen, idag starter hummersesongen.
Vemodigidag...i alle år har det vært min mann og svigerfar som har vært sammen om dette. Han døde i november i fjor akkurat da de hadde avsluttet fisket, så litt spesielt nå første dagen.
Ønsker deg en strålende fin oktobermåned Trine
Klem!

Pauline sa...

For et flott kjøkken, og ei nydelig gammel fillerye!! :-)

Tante Titti sa...

Ett nyyydelig kjøkken du har! Og den flotte filleryen ble virkelig prikken over I'en. Jeg er så heldig å ha flere slike gamle filleryer, og jeg er så glad i dem.
Ønsker deg flotte oktoberdager - det er iallefall god grunn til å kose seg inne på ditt kjøkken!
Titti-klem

fru. Lærum sa...

jeg elsker filleryer...nettopp vasket 4 stk, som nå henger til tørk :-)
jeg er så heldig å ha en så lang på kjøkkenet også :-)

klem tone

Unknown sa...

Noen blogger er virkelig verdt å følge... Og dette er en av dem:)

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei Trine:)
Koselig fillerye!! Kjekt når den rette dukker opp. Trist kuppelen din knuste. Dukker helt sikkert opp noe som passer.
Kjøkkenet ditt er en drøm!!
Ønsker deg flotte oktoberdager!

Stoor klem fra Hjørdis

Anonym sa...

Hei Trine. Så flott kjøkkenet har blitt, jeg liker innredningen veldig godt, og fargene på skap og inventar ellers står så godt til hverandre.
Jeg er også på leting etter filleryer. Jeg har vært på nettet og sett men jeg synes de få som finnes der blir for dyre. Må kanskje ta meg en tur på bruktmarked jeg også. Var det på Østlandet du fant din?
Vi begynner å komme iorden i Rindal nå. Vi er stort sett ferdig med oppussingen av huset, som ble MYE mer omfattende og dyrere enn vi tenkte.
Jeg har utdannet meg til lærer de siste årene, og kan fra i vår kalle meg lektor med tilleggsutdanning. I Trondheim jobbet jeg som forsker i molekylærgenetikk på Gløshaugen, men i Rindal var det ingen lab å forske i :-) Jeg tenkte faktisk på å utdanne meg til lærer når jeg bodde i Trondheim også, men jeg bestemte meg på ordentlig når vi flyttet til Rindal. Jeg synes å huske at du også er lærer?
Her i Rindal blomstrer ikke rosene lenger, men noen står i knopp og når jeg tar de inn slår de ut i blomst. Dessuten har jeg andre blomster i høstfarger som også er fine.
Du lager jo alltid så fine buketter, og jeg har langt igjen før hagen blir som din. Men jeg koser meg likevel.
akkurat nå har jeg høstferie, og du er vel akkurat ferdig med din?
Hadetbra
Britt fra Rindal

MODERN COUNTRY sa...

Hei Trine, for et stort og deilig kjøkken dere har!! Helt vidunderlig... Jeg går ofte og drømmer om et større enn det jeg har her, jeg må ofte flytte på ting. Det skulle vært så godt å kunne svinge seg litt mer rundt, med øy i midten, skap til tak og med endeløs av med benkeplass. Akk...benkeplass...

~ Aina ~

¨fruTicosus¨ sa...

Heisan! Veldig fint kjøkken, og koselig med fillerye :-) Har et tips til deg ang. lampekuppel: Det fins en butikk i Stockholm som heter Mãssing Mãster. De har ALLSLAGS tilbehør til gamle lamper, mulig de sender også. Vi kjøpte lampeskjerm og prismer til ei eldgammel lysekrone der, og fraktet det hjem på toget ;-)

Trines Hus og Hage sa...

Så koselig å høre fra deg igjen, Britt! Flott at der har kommet langt med huset deres i Rindal, mye jobb er det og det er også min erfaring at restaurering blir mer omfattende enn først planlagt. Og dyrere, ja...

Så flott at du har blitt lærer, ja, stemmer, vi er kollegaer. :-)

Filleryen er kjøpt på Østlandet. Vi har hatt utrolig fin, solrik og varm høst her, og akkurat nå har vi helt nydelige høstfarger utendørs.

Ønsker deg fine dager, Britt!

Tusen takk også til Fru Ticosus for tips ang. kjøkkenlampa vår. Flott å få tips! :-)

Beste hilsner fra Trine

Anonym sa...

Hei Trine. Blir så inspirert av bloggen din, har spesielt forelska meg i kjøkkenet ditt! Vi driver selv og restaurerer et gammelt sveitserhus fra 1912. Er det mulig å få fargekodene du har brukt på kjøkkenet ditt? Fargekombinasjonene ser helt fantastisk ut, kjøkkeninnredning, vegg, tak og gulv ;-) Kan hende jeg må kopiere litt! Håper på svar, og ønsker deg gode dager så lenge :)

Beste hilsner fra Miriam