tirsdag 29. april 2014

Blått i blått

Deilige, deilige vårdager med sol og høye temperaturer har vi hatt i mange dager. Terrasselivet blomstrer og vi har spist de fleste måltidene utendørs med sola midt i fleisen og fuglekvittering i ørene. Jeg elsker det!  




Hornfioler er kjøpt inn i hopetall til å plante i potter og kar. Jeg har blitt så inspirert av bloggen Fru Pedersens have, hun har en nydelig hage med flere hyggelige hagehus og masse fine stilleben. Hun er så flink til å lage ting av betong, og i påsken prøvde jeg meg med betongegg. Og som Fru Pedersen sier er jo ikke egg kun til påske, men også en vårlig og sommerlig ting. Jeg samtykker og lar derfor mine betongegg pryde bordet på terrassen en stund fremover.





I går kjøpte jeg en nydelig blålilla kuleprimula. Vakker og høyreist, yndig og søt, og flott i fargen mot det grå sinkmaterialet og grå grus.




Gårdsplassen med stakittgjerdet og steinbedet med frodige blåputer i bakgrunnen. Vi liker å bruke naturstein, og til venstre i bildet synes en av de fine lysgropene som mannen min møysommelig har laget av kalkstein utenfor kjellervinduene.




En ny-gammel vannkanne har ankommet på bruket vårt. En venn av oss skulle til å kaste denne sjarmerende sinkkannen, men mannen min fikk avverget det og tok den med hjem, heldigvis.


Ei gammel rive står lent mot epletreet, og plutselig ser jeg at mellom rivetinnene på plenen stikker det opp en forvillet forglemmegei som nytes av en vakker sommerfugl.


Den lyseblå blomsten med det nydelige navnet har jeg ganske mye av i hagen. Om noen dager er de fleste slått ut i blomst, og da lyser det i sart blått både her og der. En søtere og mer yndig plante kan en vel nesten ikke finne, spør du meg.



Om få dager er det mai, men tenk for en april vi har hatt! Jeg har sjelden fått gjort så mye i hagen på denne tiden av året som nå,  og jeg kan ikke huske at hagen har kommet så langt i april før. Overvintringen har vært super, roser og stauder står med grønne greiner og bladverk, og jeg kjenner jeg gleder meg over alt som skjer og fortsettelsen av blomstereventyret.

Ønsker deg fine dager! Hyggelig at du fant veien til min blogg. :-)
Klem Trine

7 kommentarer:

Underberget sa...

Du store min, FOR en skjønn vannkanne, ekstra fin med mønsteret på! Kjempeheldige deg:-))))
Nydelige fioler og kuleprimula også. Helt enig at eggene er en fin vårpynt. Jeg har også kost meg veldig i vårsola, men i dag er det overskyet og kaldt, men da får jeg endelig gjort noe husarbeid inne, hi-hi.
Ønsker deg en fortsatt fin dag!
Smil fra Berit

Anette Krogh Pedersen sa...

Hvor er dine betonæg fine. Smukke stilleben med dejlige forårsblomster. Tak for linket.
Knus

livihagen.blogspot.com sa...

Nydelig farge på alle de fine blomstene. Virkelig inspirerende. Hilsen fra Liv

Monica fra Koseleg sa...

Koseleg gårdsplass og kjempefine bileter av kuleprimula :-)
Klem

Inger Marie sa...

Nydelige og inspirerende bilder du deler!
Ja Fru Pedersen har en herlig blogg og jeg har kikket på hennes betongegg..har du sett de store konglene hun har støpt..veldig flott:)
Eggene dine er superflotte med stemorsblomster og alt er det et nydelig syn:)
Ønsker fin helg:)

liven sa...

Heisann Trine

Nydelige vårbilder fra hagen, og blått liker vi jo :)
Så kjekt å få en slik vannkanne da...passer jo så flott inn i en gammeldagshage, og betongeggene er jo også så dekorative!
Her er det også tidlig i år, og ingenting har bukket over for vinteren! Her var den jo mild, snøfri og heller ikke tæle.
Denne fine måneden må nytes, og det gjør man jo når solen skinner :)
Ønsker deg en fin mai-måned....så sees vi jo :)
Klem

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei Trine og tusen takk for så mange hyggelige ord hos meg!! Beklager at jeg har vært så dårlig bloggvenn. Uten nett i sundet er det jo håpløst, og dagene fyger i byen med en far på sykehus, etc.
Så mange fine bilder av blå blomster som også er min store kjærlighet:) Har du fått til blå Scabiosa om sommeren? Vi har fått en del brunsnegler på øya og disse liker veldig godt Scabiosa. Skal bli spennende å se om de klarer seg i år.
Dine blå hageputer var praktfulle. Fioler får vi nok ikke mange nok av, nei:-) Herlige Forglemmegei.
Tenk å ville kaste den flotte sink-kannen! Godt den kom i de rette hender. Koselige egg du har laget. Jeg må besøke den siden. Puhh - her var det mye jeg ville si:-) Alltid koselig her hos deg. Ja, april var flott. Nå kom mai med regn og hos oss er det skikkelig surt ute. Håper det snart snur igjen.
Ha en fin mai-uke! Synd jeg ikke får treffe deg i Køben.
God klem fra Hjørdis