mandag 2. juni 2014

Forsommer i hagen

Tenk a, det er juni, det er sol og det er sommer - og det er syrintid! Helt herlige dager i det siste med sol og varme, dagene innbyr rett og slett til vidunderlig sommerliv!


Alt kommer jo så tidlig, og etter sprutende regn hele forrige søndag, har dagene vært preget av sol og varmt vær her på Østlandet. Planter, gress og ugress vokser så man nærmest ser forskjell daglig, og det som vanligvis blomstrer i midten av juni, står i full skrud rundt om i hagen nå.
I hagen min står akeleiene i blomst i hopetall. De har vært svært ivrige til å formere seg rundt omkring og jeg har fått mange forskjellige varianter. Noen skal få stå, andre tar opp plassen til andre planter, men så lenge de blomstrer så vakkert som nå, vil jeg omgi meg med forsommerens sjarmerende akeleier!


Akeleier i sarte rosanyanser - og i mørke blålillanyanser.




Alpeklematisen har virkelig inntatt porten inn til eiendommen vår, og den er stor og flott med massevis av lyse blå blomster. En hyggelig velkomst gir den til den som entrer eiendommen vår. 
 

 
 
 
 
Den lille krossvedplanta som jeg plantet foran terrassen i 2009, begynner å få en viss størrelse. Jeg kan ikke tenke meg noen flottere snøballer enn slike hvite blomstersnøballer, og busken byr på de fineste snøballer i disse dager.
 




Nattfiol sådde jeg for et par-tre år tilbake, og etter det har den vært trofast i hagen. Jeg liker så godt den nydelige blålillafargen og grøftekantpreget den gir, for nattfiolen er også en slik som finner det for godt å dukke opp her og der, og som regel er det bare fint.




Som jeg alt har nevnt, alt vokser og gror i rekordfart for tiden. Jeg hadde tenkt å legge ut et innlegg for noen dager siden, men så er jo også vår og forsommer en tid der aktvitetsnivået er høyt, både i hagen og utenfor. Så for bare ei lita uke siden blomstret det siste epletreet med vinterepler, og det var så hyggelig et skue at jeg bare må dele med dere, selv om det nettopp er forbi.


 

 


Blå fioler pleier jeg alltid å plante i plantekassa under vinduet på uthuset. I år har jeg kjøpt fioler i flere forskjellige blånyanser allerede i april, utålmodig som jeg var etter å oppleve blomstring utendørs. Nå har de vokst seg til og står tette og frodig i plantekassa.

 
 
 

Også på terrassen har jeg massevis av himmelblå fioler, blant annet i en søt, gammel sinkbalje. I bakgrunnen synes plantekassa på uthusveggen. Jeg planter gjerne masse planter av samme sort sammen flere steder i hagen, og synes godt om helhetsinntrykket det gir. Derfor kan jeg røpe at også inngangspartiet og plantebordet huser de søte, blå vårplantene. Her gjelder det å vanne og knipe flittig visne blomster fremover...
 
Jeg fikk så koselige kommentarer på det forrige innlegget mitt. Tusen takk! Satte ordentlig pris på de hyggelige ordene! Det er  moro å se at ekstra mange har vært inne på bloggen min og sett på innlegget om sitteplassen i hagen som vi kaller Roseringen.

Så må dere ha fortsatt fine junidager da, alle sammen! Nyt sol og blomster så mye som mulig, er mitt lille råd. :-)

Klem fra Trine

























7 kommentarer:

Underberget sa...

Her var det mye fin blomstring:-) Man må jo bare klype seg i armen over at vi har høysommer-temperaturer allerede på forsommeren!! Det blir lite tid inne forran PC'en på meg også, det er bare å nyte disse dagene!! Kjempefine akeleier, den lysrosa/lilla var helt skjønn!
Krossved vil jeg også gjerne ha, hortensiaen er jo nesten umulig å få til å overvintre.
Nyt dagene videre!
Berit

liven sa...

Nydelig blomstring hos deg Trine!
Tenker du koser deg i hagen, innimellom alle gjøremål :)
Tidlig her i år også, rosene er begynt å blomstre...og det er tidlig det!
Tusen takk for inspirasjonen !

Klem klem

MissMette sa...

Hei Trine :)
Det var lenge siden jeg var
innom her ser jeg... men det
var veldig koselig ღ Så mange
fine innlegg og bilder..
Nydelig hage & blomster du har
Kos deg masse videre og nyt sol
sommer og helg :) Klem fra Mette

Anonym sa...

This is a really good tip especially to those fresh to the
blogosphere. Short but very accurate information… Thanks
for sharing this one. A must read post!

My webpage - 43things.com ()

Anonym sa...

Good day! I know this is kinda off topic however , I'd figured I'd ask.
Would you be interested in trading links or maybe guest authoring a blog post
or vice-versa? My website discusses a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other.
If you happen to be interested feel free to send me an email.
I look forward to hearing from you! Awesome blog by the way!


Also visit my weblog ... polski sport

Anonym sa...

Great info. Lucky me I came across your site by accident (stumbleupon).
I have book-marked it for later!

Here is my webpage - trenowanie nog

Anonym sa...

I'm not sure where you're getting your info, but great topic.
I needs to spend some time learning much more or understanding more.
Thanks for magnificent information I was looking for this info for my mission.

my homepage ... Schmuckschatulle im Internet erwerben