onsdag 26. desember 2012

Deilig jul

Jeg er så glad i disse deilige juledagene med kos og avslapning. Opptrappingen til julaften blir alltid litt hektisk her i huset, det er alltids en del som skal ordnes like oppunder jul. Men når juledagene kommer er det rom for å senke skuldrene skikkelig og la humla suse. Det er magiske dager der hele familien er hjemme, vi koser oss i stua med film, godteri, ungene sitter og fikler med noe av det nye de fikk til jul og dagene går sin gang uten for mye opplegg. Julen er også en tid for å treffe familie og venner, og senere i dag skal vi på 2. juledagsmiddag hos foreldrene mine.
 
 
 

På bildene sees det nye tilbygget som hører med til allrommet. Det lille juletreet har tidligere stått i stua gjennom hele desember, men når det store juletreet kommer, må det lille vike plassen sin. Men jeg synes det ble så ekstra koselig i kroken under vinduet med den sart grønne krakken, den emaljerte bøtta med det lille juletreet, pyntet med små kuler og julekurver.
.


 
 
 

Jeg fryder meg over å fyre i ovnen, gjøre det koselig rundt meg med tente lys og god mat på bordet. Det er hyggelig å sitte i godstolen med en kopp te, kikke litt i et blad eller blogge litt, og jeg koser meg virkelig i juleepyntet hus og over julestemningen som er i heimen.


 
 
 
Lysene brenner både på dagtid og kveldstid, og dette er ekstra fint med sjablong som ønsker god jul.

 
 
På speilbufeen ligger en gammel Bibel fra 1922, oppslått på Lukas evangelium, kapittel 2.

Men det begav sig i de Dage, at ett Befaling udgit fra keiser Augustus, at al verden skulde indskribes i Mandtal. Denne første Indskrvning skede, da Kvirinius var Landsherre i Syrien. Og alle gik for at lade seg indskrive, hver i sin egen Stad. Men ogsaa Josef gik op fra Galilæa, fra Staden Nazaret, til Judæa, til Davids Stad, som kaldes Betlehem, fordi han var af Davids hus og slegt, for at lave sig indskrive med Maria sin trolovede hustru, som var frugtsommelig. Med det skede, da de vare der, blev tiden fuldkommet, at hun skulde føde. Og hun fødte sin Søn, den føstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe; thi de hadde ikke rum i herberget. (vers 1-7)
 
 
 
 
Jeg vet at alle har ikke slike dager som meg i julen, og jeg er så takknemlig for å kunne nyte en så fredfull, velsignet og trygg jul, omgitt av dem jeg er glad i. Det er ingen selvfølge, det vet jeg.

Med ønsker om en fortsatt god jul til dere alle!!!

Juleklem fra Trine

8 kommentarer:

liven sa...

Hei Trine!
Så koselig hos deg...skjenken din er bare nydelig !! Fin pynt er der også hos deg.....
Julestemning og late gode dager :)
Har nettopp gått en tur med lille jenten, for man kjenner behov for å
bevege seg bittelitt også :)
Ønsker deg en fortsatt fin romjul
Klem fra meg!

Unknown sa...

Så vakker julestemning hos deg:)

Ha en fortsatt flott romjul:)

A-H sa...

Så pent det er hos deg, sånn skikkelig landlig julestemning ;)
Likte så godt den lille krakket med minjuletre på, sjarmerende !
Vi nyter stille dager hos oss også, bare nyter, i hverandres selskap, helt skjønt :)
Ha en fortsatt fin romjulstid...

Vivishagerom sa...

Her var det god julestemning. Ønsker deg en fortsatt fin jul!

Klem Vivi

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei kjære Trine!
Så koselig det er hos deg - både med jul og uten. Herlig julestemning hos deg!
Jeg er også så glad i julen. Men du så travelt det ble i år. "Nå må du ikke legge listen så høyt" sier alltid min mor som nå er 91:-)
Jeg klarer ikke å la være.
Håper ikke jeg skuffet deg for mye da jeg "åpenbart røpet" at vinterhjemmet er i Stavanger:-) Jeg tror jeg har nevnt det før (i noen bisetninger). Vi kom nettopp hjem fra Hidlesundet hvor vi har laget nyttårsstemning. En av våre håpefulle skal feire der. Og vi må pent holde oss borte. For oss er Hidlesundet like mye hjemme som heimen i Stavanger. Og vi er der så ofte som vi kan. Det er med like tungt hjerte hver gang vi forlater plassen vår.

Tusen takk for at du blogger fra ditt flotte og koselige hus og hage. Alltid så kjekt og inspirerende å besøke bloggen din. Og LevLandlig reportasjen har jeg i nattbordskapet mitt:-)

Dersom jeg ikke får tid til å titte innom før nyttår (travelt opptatt med å hjelpe barn med deres nyttårsselskap om ikke foreldrenes nyttårsselskap i tillegg, og attpåtil bursdag 1. nyttårsdag til en av barna) må du ha TAKK FOR DET GAMLE!, så "snakkes" vi over nyttår.
Tusen takk for alle dine koselige hilsener til meg i løpet av året som har gått. Jeg føler meg så beæret over å ha bli kjent med deg!

Stor klem fra Hjørdis

Sommerhuset i bakken sa...

Så fint du har det! Nydelige julebilder du viser! Koselig lite juletre - og for en herlig speilskjenk. Utrolig flott!

Ha en herlig dag og en super nyttårsfeiring!

Lene fra Lillehammer sa...

Hei, jeg legger igjen et lite fingertrykk fra meg for jeg må bare si at jeg synes dere har det så utrolig flott. Jeg gleder meg til å følge deg videre og så ønsker jeg deg en fortsatt god jul og et godt nytt år!

lavendel mio sa...

Så nydelig julestemning hos deg!
Ja, det blir ofte litt travelt før jul, men det er igrunnen første juledag som er best, da sover vi leeenge og bare later oss og spiser rester fra dagen før, ungene koser seg med julegavene, ser julefilmer, spiller brettspill, osv, osv..:)
Nå har hodet mitt begynt å tenke vår, skal ta meg en tur i hageboden og se om mine pellitser og fuksia er i fortsatt i live:)
Gleder meg til å følge deg i 2013:)
Ønsker deg et riktig godt nytt år!
KLem Hanne