mandag 3. desember 2012

Adventstid!

Det er herlig at vi allerede er inne i adventstiden! Det kjennes nesten litt rart også, at vi  allerede er i den etterlengtende julemåneden. Desember har startet med overraskende mange og kalde tall på gradestokken, og overgangen fra en mild høst ble litt brå.Et godt snølag hadde gjort seg, både for dekke til hagens vekster (jeg er bekymret for rosene mine), og fordi det snart er jul!  
 
 

 
























Inne tenner jeg lys i alle krinkler og kroker.Det hører virkelig med til innekosen for meg. Levende lys i mørketiden lager en varm og god stemning og er selvskreven når huset pyntes i juleskrud. Med enkle midler som kvister i vase og litt sløyfebånd og et par vakre bøker, får den gamle kommoden i stuekroken en hyggelig atmosfære.





Og med lyden av knitrende ved som brenner i rundovnen, blir den gode følelsen av innekos og julestemning ytterligere forsterket. Den gamle rundovnen fra slektninger i Alvdal er virkelig god å ha. Den varmer skikkelig godt i stua og jeg er så glad i denne vakre ovnen. Ikke bare er den en viktig varmekilde vinterstid, men den er også et smykke i stua vår. Om du vil lese mer om rundovnen vår merket med Bærums verk, kan du klikke her og finne et eldre innlegg om ovnen.






















 

























Vedkurven er fylt til randen med ved, for nå om dagen må det til med god, gammeldags vedfyring for å holde stua lun og varm.




 





Ha noen fine dager i adventstiden med masse kos og hygge!
Klem fra Trine

8 kommentarer:

MarJE sa...

Hei
Så flotte stemningsfulle bilder. Ovnen er rålekker.
Ha ei fin adventstid med masse kos.

Jatte sa...

For en VAKKER ovn!! fine bilder du viser :))
Godt og varme seg inne i disse kuldegradene ja!

Ønsker deg en fin Desember-Tirsdag,
Klemmer fra Jatte♥

Brocante sa...

Så flott vedovn du har da! God å ha i disse kalde tider :-)

Winkel's Crazy Ideas sa...

Herlige stemningsbilder :-) rundovnen din er virkelig et smykke i stua. Leste et sted at fra nyttår vil de nye husene pga nye byggeforskrifter ikke lenger trenge vedovner. Tenkte med meg selv at da skal jeg aldri bygge nytt hus etter 2012 for vedovn og den lune gode varmen og knitringen vil jeg aldri være foruten :-) fin tirsdagskveld til deg

liven sa...

Hei Trine
Høres ut som du nyter desemberdagene :)
Ovnen din er virkelig et smykke, og passer så godt i dine koselige omgivelser.
Håper du har tid til å nyte adventsdagene som ligger foran oss...i fjor hadde jeg eksamen 6. desember...og jammen var det godt med ferie etter det.
I år er det litt spesiell stemning her hos oss, og vi prøver å finne igjen de små hverdagsgledene. Man vet at de dukker opp sakte men sikkert.
Sender deg en god adventklem!

Monica fra Koseleg sa...

Kjempekoseleg Trine! Så stemningsfullt og beroligande på ein måte?! Her har det faktisk begynt å snøve litt no i kveld, tenker minstemann vert glad for det i morgon når han vaknar. Her går det også i vedfyring- men ingen rundovn desverre- her har vi ein liten Jøtul- men den gjer nytta den også:-)
Klem

Tante Titti sa...

Det var virkelig en lekker ovn du har der... Nydelig! Flotte og stemningsfulle bilder og god stemning hos deg!
Titti-klem!

MissMette sa...

Herlige bilder her hos deg ღ
- og den rundovnen er bare
helt fantastisk flott! En slik
står høyt på ønskelisten hvis
jeg skulle vært så heldig å få
sjansen til å ha en vedovn :)
En liten stund siden jeg var
innom sist ser jeg, så nå skal
jeg ta meg en runde nedover og
bakover å titte litt hos deg :)
Ønsker deg en fortsatt fin uke
og adventstid ღ Klem fra Mette