torsdag 21. juni 2007

Buketter

I dag har jeg for det første vært ute i hagen og klippet av noen blomster som jeg har satt i vaser rundt om i huset. For det andre gikk jeg etterpå med fotoapparatet og tok bilder for jeg synes det ble så koselig.

Nå er mange av mine rosebusker i blomst, om ikke i full skrud enda. Her har jeg plukket inn både Austinrosene Redoute (den store lyse) og Mary Rose, samt Bourbonrosen Louise Odier.





Vendelrot (Valeriana) plukket jeg på søndag. Den vokste vilt der vi var på søndagsutflukt så det var bare å forskyne seg.



Disse blomstene har jeg også forskynt meg med ute i naturen. Noen som vet hva det er? Det er jo kjempesøte blomster som minner om klatrehortensia!


I det forrige innlegget mitt nevnte jeg noe om å drikke te fra en gammel kopp kjøpt på loppis. Kjøpte to stykker av disse og håper å komme over flere. Som dere ser er det gamle engelske kopper med mye sjarm. Jeg synes det er hyggelig å drikke frokostteen fra en slik koselig kopp.




Når vi er inne på kopper, her er en annen kopp som jeg synes er verdt å vise frem. Denne har jeg også to sykker av, kjøpt på tivoli i Kjøbenhavn. Pionene mine Sarah Bernard har såvidt begynt å blomstre, og jeg synes selv dette er ganske bedårende!




Denne buketten får pryde spisestuebordet vårt i selskap av lys, et fat og en husfred. Det er herlig å ha såpass mye pioner at jeg føler jeg har "råd" til å plukke inn og pynte inne også.




I går kveld kom ei venninne innom som har masse pioner i sin hage. Hun gav meg en skjønn bukett med Bowl of Beauty som takk for lånet for noe. Herlige! På lappen hadde hun skrevet: " I Kina og Japan symboliserer en bukett pioner et nært vennskap & de beste ønsker for fremtiden". Slikt blir man glad av!




Den mørke er en jeg har tatt inn fra egen hage. Den er fra en svær piontue som har stått her på bruket i flere tiår.





Søt liten kurv kjøpt i Lyngby i Danmark. Her henger den i epletreet med en kvist duftende sjarsmin.



En enkelt lavendelstilk. Så enkelt kan det også gjøres......



Ha en riktig god Sankt Hans feiring!!!





















































8 kommentarer:

FO - 2 sa...

Nyyyyyydeliiiiiiiiig! :)
God Sankt Hans feiring til deg også.

Haust sa...

Herlege blomstrar! Og så heldig du er som fekk ein heil bukett med peonar av veninna di! Ååå, eg må plante fleire peonar! Nydeleg, alt ihop! :)

åsemor sa...

Så fine bilder av nydelige blomster.Er så imponert over alle navnene du kan. På "sommerhotellet" skal det nå vaskes, og etter det skal jeg ut å kjøpe blomster :)
Ha en fin St.hans !

min sin lille tue sa...

Flotte blomsterbilder. Ja, det er skikkelig luksus å kunne sette noen inn også. Bra at det er like enkelt og fint med noen få:) Ha en fin st. Hans. Klem

Dans på roser... sa...

Jeg dåner litt her jeg sitter, he he.... Du gjør det så lekkert! Så mange fine staker, prismer, kopper og fat du har! ...og pionene og rosene også. Jeg blir super-sjarmert av denne mormor-stilen, elsker den! Ha en fin St.Hans!

Anonym sa...

Så mange nydelige blomster, lavendel , roser ,og pioner.
Er også veldig glad i gamle fat og kopper, er en egen sjarm;)
Har ikke vært innom bloggen din tidligere, flott blogg du har:)

Anonym sa...

Sååå nydelige bilder og så skjønne små tablåer du har laget i huset ditt. Du er virkelig heldig som kan pynte med disse nydelige pionene, men så er det jo vel fortjent så flink som du er med blomster også.. Som man sår kan man høste. Tusen takk for gode pion tips på min blogg. Mange av mine venninner som er innom for å lese der har skrevet av de tipsene du gav der, kjempesnilt gjort av deg...Og jeg har nå plantet pioner her, og har bestemt meg for å plante på sørlandet når jeg kommer der også...Spennende å se om jeg får det til! Du må ha en fortsatt fin søndag, håper været er bra!

Mia sa...

Så masse herlige blomster, både roser og pioner, og så vendelrot da (vokser den virkelig vilt...?) Min Luise Odier har også begynt å blomstre, og så min elskede Felicité Parmentier da. Generellt så er de fleste rosene i blomst nå, og pionene er også i full flor (vet dessverre ikke hva mine heter, har hvite og rosa pioner). Herlig tid dette her. Gleder meg også til riddersporene, som er "nestemann ut".