tirsdag 5. mai 2009

Plantebordet i ny drakt

Det å bruke slipemarskin på møbler er ikke akkurat det jeg synes er kjempegøy. Heller det motsatte kan man si. Men i påsken hadde jeg såpass med overskudd at jeg gøv løs med slipemaskinen på det gamle plantebordet jeg har fått av faren min.







Før: Plantebordet var temmelig malingslitt, men det var sjarmerende også. Dette bildet var fra april i fjor.





Nå: Så ble det hvitmalt, vet du, og jeg skjønner det nok om du synes bordet mistet litt god gammel sjarme. Samtidig er jeg likevel fornøyd med resultatet og synes det er godt å få det gjort, har følt at bordet trengte en overhaling ganske lenge. Jeg har gjort etter alle kunstens regler: Først to strøk ovatrol olje (båtolje - fin som grunning til utemøbler) og deretter tre malingsstrøk med utvendig vindusmaling, som også har fått en god dæsj ovatrololje oppi.




Plantebordet står på langsiden av uthusveggen og jeg synes det gjør utsikten fra kjøkkenvinduet vårt enda litt hyggeligere.






Så var det jo tid for å kjøpe inn noen små blomster som tåler ei frostnatt om det skulle komme. Jeg var så fornøyd med mine himmelblå stemor i fjor, så jeg hadde lyst til å ha noen i omtrent samme fargeskala dette året også.





Den lille kanna ble fylt med lavendel da jeg beskjærte lavendelen min. Ei lite knaggrekke har jeg også fått hengt opp på veggen.



Nærbilde av ei gammel rusten vannkanne, en emaljert bøtte og en kurv fylt med steiner som vi har plukket på stranda når vi har vært på ferie i Danmark.




Flekktvetann som jeg har fått av ei koselig hagevenninne passer fint i kassene på plantebordet. Etterhvert vokser den seg lengre og vil henge nedover de gamle trekassene. Det myker opp med levende planter mot de værbitte kassene.




Mange stemor må til når jeg skal plante i den store sinkkjelen og kassa under uthusvinduet. De er noen ordentlig søtnoser da!



Det er faktisk duket for årets jentetur til Kjøbenhavn igjen! Å, som jeg gleder meg! Vi reiser denne uka og forventningene er skyhøye. Skikkelig stas å ta en slik tur med venninner.

Takk for gratulasjoner på forrige innlegg, jenter:) Koselig!!! Ha fortsatt fine vårdager da, i hus og hage! Klem fra Trine






20 kommentarer:

Magdalena sa...

så kjempetrivelig og nostalgisk....
likte dette!!
maiklem~~~*

Dagny- Heim sa...

Blei veldig fint, sjølv om det var fint då det hadde gammal look også. Stod i stil til listene :-)
Gratulerer med to års jubileum! Du er snart veteran på bloggfronten du.

Ha det fint!

Torunn sa...

Og jeg som trodde jeg hadde verdens mest sjarmerende plantebord....hehe...

Dette var bare dødssjarmerende!

Klem

Nina i Paradiset sa...

Bordet var fint både før og etter maling, syns jeg. Skjønte at du gav det en behandling, for ellers hadde det vel ikke tålt så mange år....
Mye fint stæsj du har der! :))

Klem!

My home is my Castle sa...

Så flott det ble :))
Nydelig..

Klem,Kari

Anita fra hjerterommet sa...

Bordet ble mye finere etter det ble malt synes jeg. Smart hylle du har satt oppå det. Utrolig mye fint du viser!

Anonym sa...

Hei.
Så fint det hagebordet er! Jeg husker at jeg så det på bloggen din i fjor sommer. Og i år har jeg "kopiert" noe av det: )
God jentetur! Kos dere masse.
Rosa

liven sa...

Kjempekoselig med et plantebord...og nyttig!!
Synest jo bordet ditt var veldig sjarmerende før også da Trine....men flott som hvitt også!!
Takk for tips om ovatrol forresten....det var nytt for meg!!
Har så lyst å ha et slikt plantebord her også.....får se om ikke det kan ordne seg:o)

ha en fin kveld og kos deg med hagen!!!

Monica sa...

så herlige bilder du viser, det er så vakkert med plantebord ute... det ønsker jeg meg også:) Bordet ble fint, selv om det hadde sin sjarm som du sa.. ønsker deg en nydelig onsdagskveld:)

silje-sin sa...

Hei Trine! Plantebordet ditt er utrolig flott, og til stor inspirasjon! Jeg husker de blå stemorene du hadde i fjor, de var lekre. Hos meg ble det hvite i år. Fungerer det også;) Gleder meg til å følge bloggen din utover sommeren, og god tur til københavn! klem fra silje.

Grip dagen sa...

Nesten forgalt å ha slikt fint bord ute... Det var nydelig!

Jeg synes også det er herlig å ha noe fint å se på utendørs. Vi kan godt ha fine møbler der også.

Nå er jeg på krukkejakt. Lyse keramikkrukker til hagen - og kanskje litt mer sink.
Har lest så mange hagebøker i det siste at jeg holder på å sprekke av idèer.
Ikveld skal jeg først en liten runde på hagesenter så i forening... Kvalitetstid.

Kos deg i hagen du også!
Klem Marit

lavendel mio sa...

Det ble fint nå og det var fint før:))
Koselig plantekrå du har der:)
Klem:)

Liv Elin sa...

Så koselig plantebord du har laget ...blir nok kjempetrivelig å tutle der borte i sommer !

Ha en flott vårkveld
hilsen fra L i Husrom & Hjerterom

Hege sa...

Så flott palntebord du har laget. Håper det er greit at jeg legger deg til bloggen min.
Å skjønner godt at du kjøpte de blå stemorsblomstene de var så fine.
Ha en fin fin kveld.
Klem Hege

Anita sa...

Ble fint da, selv om det var fint før også!! Har planer om plantevegg på den ene uthusveggen vår, bare mannen får snekret litt;0) Ha en flott helg!

Anonym sa...

Hei ! Bordet ble kjempefint. Mange fine bilder også. Jeg kommer nok til å følge med på bloggen din.

Brocante sa...

Kjempefint med kassene du har laget reol av. De gjorde seg flott mot veggen.

Drømmen om en eplehage sa...

Hei Trine!
Først må jeg si gratulerer så mye med to år som blogger. En herlig blogg, så jeg håper du holder koken videre!

Blomsterbordet ditt ble kjempefint i hvitt mot den røde veggen. Og så er jo bare hele komposisjonen en diger dekorasjon. Skjønner godt du liker å se det slik fra vinduet. Vurderer å prøve meg på noe lignende langs garasjeveggen, men nå må vi få ferdig innrammingen av hagen først. Ferdig med hekk, så nå gjenstår mur, platting og gjerde.
Tror det blir bra til slutt og gleder meg til å få litt orden på denne steinrøysen.

Ha ei skjønn uke!

Ida sa...

Så fint du gör :) Hade bra kram .

My little footprints sa...

Hei Trine!
Det gamle nedslitte bordet minner mye om et bord jeg har stående på soverrommet.. hihi ;)
Jammen er du flink til å gi det god behandling ;) Synes alt sammen var så koselig der det stod mot den røde veggen!!
Klem til deg på en onsdagskveld ;)